Is dit normaal? Buitenplant (lavatera maritima) bloeit nog steeds.

De plant vorig jaar aangeschaft ergens in april gepland.
in mei is de plant gaan bloeien en doet dat nu nog steeds!
Natuurlijk erg leuk, maar ik vraag mij ook af of de plant straks in de zomer nog wel gaat/ blijft bloeien.

Ik heb de zelfde plant met paarse bloemen, die is al een tijd geleden gestopt met bloeien (ergens in oktober) Deze is de zelfde tijd aangeschaft en gepland.

De plant staat in een bak op het balkon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ja hoor dit gebeurt wel vaker zolang er geen flinke vorst is geweest.
De ene soort bloeit wat langer door dan de ander.
Ook heeft het vaak te maken met de leeftijd van de plant.
Jonge planten groeien vaak wat harder en bloeien vaak langer door.
Oudere planten zijn in de herfst sneller uit gegroeid en stoppen dan eerder met bloeien.
Volgend jaar zullen ze in de zomer weer normaal bloeien.
Let wel op als het gaat vriezen , dat ze vorstgevoelig zijn, zeker in een bak op balcon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mij bloeien ook sommige planten nog (roos, geranium) en andere planten al (camelia). Komt omdat het in de herfst vrij warm is geweest.
Het is normaal dat de natuur zich aanpast aan de temperatuur.
Of het normaal is dat de temperatuur hoger is .... daar zijn ze nu in Kopenhagen over aan het delibereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Vaste planten encyclopedie bloeit de lavatera maritima van juli tot september. Daarna is het steeds warm geweest. Waarschijnlijk staat de plant ook beschut op het balkon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen nog steeds nieuwe soorten bij die zich anders kunnen gedragen dan er in de boeken vermeld staat.