Plakkende bladeren, wit slijm, "los".... kan ik deze boom nog redden (zie beschrijving)?

In mijn tuintje heeft zich spontaan een boom genesteld tussen de betonstenen. Tweemaal na elkaar. De eerste boom heb ik proberen te verzetten, maar die is doodgegaan. De tweede heb ik laten staan. Zijn stam is onderaan helemaal gekronkeld, maar hij heeft het tot hiertoe goed gedaan. Ik heb de boomspiegel wel wat vergroot, zodat hij meer vocht krijgt.
Ondertussen zag ik dat mijn hortensia overal witte stippen had, een soort slijm. Op de takken, bladeren etc. En nu zie ik dat mijn boompje (een esp) hetzelfde heeft. Maar nog meer dan dan : zijn bladeren plakken ook heel erg (de bovenkant)
Bovendien kan ik hem met die kronkel onmogelijk nog recht krijgen nu ik de boomspiegel vergroot heb. Tenzij met een dikke paal of zoiets, wat ik ook zo snel mogelijk zal voor zorgen.
Kan ik het boompje nog redden?

Toegevoegd na 1 minuut:
die plakkende bladeren, dat heeft mijn Hortensia niet. enkel die witte proppen, die zien er zowat uit als vogelpoep. Maar dat kan het niet zijn, want het is massaal en ook op de onderkant van de bladeren, de takken enz...

11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Het is weer tijd voor de beestjes.
Witte wollige stippen= wolluis.
Soort slijm= het spuugbeestje.
Plakkerige bladeren, = luizenpoep.
de langste dag is nu voorbij, de grootste groeikracht in de natuur is nu over, de weerstand van de planten bomen is minder en de beestjes zien nu hun kans.
Spuit ze maar lekker flink nat en geef ze wat mest, dan komt het best goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect antwoord! +