hoe vang je een wild konijntje in tuin?

door een klein gat is het hek is in onze tuin een jong konijn terecht gekomen. het wil niet meer weg. wat wil je, een groen, sappig gazon, water en veel vaste planten en bloemen waar het zich in kan schuilhouden.
wij vinden het niet zo geweldig want het beestje eet ook van die planten en bloemen. het moet dus uit de tuin. maar hoe krijgen wij dat het best voor elkaar?

Toegevoegd na 1 week:
echt bruikbare info hebben wij nog niet gekregen. jammer dat de suggestie van de haas en de koe verwijderd is, dat was humor! weet nog iemand wat?>

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
12.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen van de dierenambulance hebben vangkooien zoals Chefke87 bedoelt.
Rieneke1
11 jaar geleden
@bram, soms wel, maar soms moet je bij de dierenbescherming zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien lukt het je met een vangnet dat voor vogels en/of vissen gebruikt wordt.
Rieneke1
11 jaar geleden
verkijk je er niet op maria, ze kunnen enorm hard rennen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik Rieneke,ik denk dat je ook wel een tijdje zoet zal zijn als het lukt. ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meteen 15 kg afgevallen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog steeds geen konijn. :-)))))))

Antwoorden (7)

Leen een jachthond, die vangt hem voor je of jaagt hem weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken wel een paar honden die hem zó te pakken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan ken je die van mij niet: die vangt nog geen dood konijn. ;-)
Gooi een doek over hem, groot genoeg om hem ruim te bedekken. Dan meteen oppakken, in een doos doen, en ergens anders naar toe brengen waar het groen is en het leuk voor hem is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat lukt met ene tam konijn binnenshuis nog wel, maar vraag me af of het buiten lukt met een wild konijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik ook niet, maar het is het proberen waard. Onlangs heb ik mijn sjaal over een muisje gegooid dat in een winkel rond rende. Dus die zat onder die sjaal maar een andere klant liet hem weer gaan....
Er bestaan vallen waar het beestje niks van lijdt. Je kunt hem dan lokken met wat voer en zodra het beestje in het kooitje zit klapt het deurtje dicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou het met een huis- tuin- en keukenval kunnen proberen.
neem een grote en stevige kartonnen doos, die je aan een kant laat rusten op een overeind staande stok, met een lang eind touw eraan gebonden.
leg iets onder de doos wat een konijn niet kan weerstaan, zoals een sappige wortel.
nu is het zaak geduld te oefenen, tot het konijn zich onder de doos begeeft.
is dat eenmaal het geval, dan trek je de stok dmv het touw onder de doos uit, die als het goed is over het konijn heen zal vallen.
succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar hoe krijg je hem er onderuit?
Ik schrijf het op en bedenk me dat je de doos gewoon open kan maken. Ik zou de doos wel iets verzwaren, met bijvoorbeeld een telefoonboek, dan valt ie wat beter. En een filmpje maken, dit willen we zien!
http://www.goeievraag.nl/vraag/vang-konijn.336911

vooral die wasmand en een groot laken lijken me wel een goed idee.
en afmatten zou slechts 20 minuten duren. maar dat is afhankelijk van wie er een betere conditie heeft: jij of je konijn.

mijn konijnen komen meestal pas binnen als ik ze níet meer achterna loop. die laat ik vrij regelmatig los, maar dus niet als ik binnen ene bepaalde tijd weg moet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een tam konijntje van het andere geslacht. Tien tegen ëén. dat ze zich over geven aan amoureuze activiteiten en gedurende die tijd zie jij je kans wel schoon hem of haar te vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt verschillende opties om het konijn te vangen. Je geeft aan dat je niet gek bent op het konijn en je het konijn waarschijnlijk niet wilt houden. Je zou dan het beste de dierenambulance kunnen bellen, zij vangen het nijntje dan en zorgen ervoor dat het een goed tehuis vindt.
Als je zelf wilt vangen, om het dier weg te geven aan iemand anders kun je proberen het te vangen door een afsluitbaar hok op het gazon te plaatsen of op de plaats waar het konijn graag zit. Geef daar het konijn te eten. Denk dan aan het kontje van de witlof, het harde stuk van de sla en appelklokhuizen. Zet daar ook een bakje water neer (maak het wel onmogelijk van ander beschikbaar water te drinken). Na een paar dagen zal het konijn in de gaten krijgen dat jullie geen bedreiging zijn en in het hok gaan als jullie er lekkers in leggen. Als het konijn in het hok blijft zitten doe je rustig het hok dicht en ruilt het beest tegen een taart. Op deze rustige manier traumatiseer je het konijn niet en heeft iemand anders een goede start met het beestje. Konijnen zijn bijzonder slimme dieren en als je onder druk het nijntje gaat vangen (lees: achterna zitten en afmatten en opjagen), dan vertrouwt het konijn mensen niet zo snel meer.
Bedenk goed dat het konijn wel je planten aanvreet maar dat de planten zich bijna altijd weer herstellen. Je kunt dus de tijd nemen om dit konijntje te vangen.
Als je het konijn in het wild wilt terug zetten (alleen doen als je zeker weet dat het geen halfwild konijn is!) kun je proberen een hekwerk te maken van een rol gaas en de tuin stukje bij beetje af te sluiten en het konijn richting het gat te forceren door het gaas te verplaatsen. Let op dat je het konijn niet opjaagt, als hij over het gaas springt kun je overnieuw beginnen. Wanneer het konijn buiten de tuin zit, sluit je het gat af.
Succes!