Kan ik hier een moeras van maken?

De vijver gaat eruit.
Hij is lek en ligt op een slechte plek, o.a half onder een zeer grote laurier, dus continu veel troep erin en de jonge merels vallen vanuit het nest de vijver in.
De vijver is niet door mij aangelegd, de laurier was waarschijnlijk bij de aanleg nog een stuk kleiner.

De vijver bestaat uit 2 delen.
Een diep deel van folie dat half onder de laurier ligt, dit deel gaat weg.
Een ondiep deel van folie en beton.
Dit gedeelte wil ik behouden, het folie gaat eruit, het beton blijft.
Dit stuk is ongeveer 40 cm diep, echter er zitten 2 verbindings gaten in waardoor er zonder het 2e deel ongeveer 10 a 15 cm water in blijft staan.

Hier wil ik iets mee doen, maakt niet uit wat, maar het moet redelijk onderhoud vrij zijn. Het is een gemeenschappelijk tuin en bijna niemand doet er iets mee, behalve ik, maar ik weet niet hoe lang ik er nog woon.
Het mag een ''zooitje'' worden als dat voor vogels of andere dieren leuk is.

Het ligt iets hoger dan de rest van de tuin, met een aarde ophoging en gras, dat schep ik zo weg.
Het kan dus ook een bak wordt van 20 cm diep.
(dan slijp/sla ik de bovenste rand ervan af)

de vraag:
Wat gebeurt er als ik hem vul, dan krijg je 40 cm aarde en meestal natte voeten voor de planten.
Wat gebeurt er als ik het 20cm met aarde vul.
Of kan ik beter iets anders doen, er zal wel veel laurierblad in komen, dus vullen met stenen en er iets echt nats van maken wordt waarschijnlijk een rottende bende.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Beetje lastige vraag, maar zag dat je nog geen antwoord heb.
Om van je resterende betonnen deel een moeras te maken is best wel mogelijk, maar het geheel zal zeer snel dichtwoekeren met moerasplanten.
Dat komt omdat de meeste moeras planten alleen maar kunnen groeien in ondiep water.
In een gewone vijver zullen deze planten dus niet kunnen groeien in het diepe gedeelte, maar dat heb je niet, dus groeit alles dicht.
Wil je het nog enige sierwaarde geven, plant dan gele lis.
Deze soort loopt al vroeg in het voorjaar uit, bloeit daarna heel leuk met daarna leuke zaaddozen en geeft de rest van de zomer mooi sierlijk blad, dat mooi blijft tot diep in de herfst.
Groeien zowel in ondiep water als vochtige grond, in zon en schaduw.
Kan dus niet mislukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik was al bang aan het worden dat je deze vraag gemist had, want ik vraag inderdaad wel veel tegelijk.
Wel een grote jongen die gele lis, ik lees dat ie 1 meter hoog kan worden, maar dat moet zeker aan de achterkant wel kunnen, de bak heeft een doorsnede van 2 a 3 meter. (ovaal)
Ik zat voor de rest meer aan het formaat dotterbloem te denken.
Dichtgroeien is niet erg, er is vast wel een beestje wat dat leuk vindt en het is prima als ik het af en toe moet uitdunnen.
Het is o.a. bedoelt als proefproject voor als ik een mooie eigen plek ervoor heb, met vijvers ben ik redelijk goed, maar dit is weer iets anders. Wel jammer dat de vissen weg moeten, de 1e 1 jarige goudvissen beginnen kleur te krijg. Ongeveer 40 hebben de winter overleeft.
Gelukkig krijgen ze een groter en nog iets dieper huis in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna alle vijver en moerasplanten, zijn maar een korte tijd mooi.
Neem de dotter b.v. , die takelt nu al af, komt meeldauw in en bruine bladeren, zo zijn er heel veel die snel lelijk worden.
Ik kan je situatie wat moeilijk in schatten met die grote laurier op de achtergrond.
Biezen zijn erg leuk , maar die moeten alleen nat staan, dus niet in het water, vooral de pitrus en de blauwe bies zijn geschikt en wintergroen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een zwak voor de dotter omdat we degene uit mijn eerste echte vijver bij mijn ouders nog steeds hebben, nu staat ie in een simpele bak op een terras. Niet kapot te krijgen. De laurier hangt niet boven dit gedeelte, het diepe gedeelte ligt eronder, dit stuk ligt er voor, met aan voor en zijkant gras en de andere zijkant stukje niks en dan wild struikgewas met o.a. bramen.
Ik zal me eens in gaan lezen, ik heb nu namen genoeg en verder te zoeken.
Sowieso moet er in het begin ook nog plek zijn voor de jonge kikkers van dit jaar, maar die redden het wel, ze springen al overal rond, lastig met grasmaaien. Nog een vraagje: stel ik doe niks, komen de planten dan vanzelf aanwaaien of kan ik dat vergeten met dit soort planten in een woonwijk op de Veluwe?