Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik de kleur van grijze natuursteen tegels weer terug ophalen?

Ik heb in de achtertuin natuursteen tegels van 1mx1m liggen. Toen ze pas lagen waren ze mooi antraciet van kleur, donker dus. Na een aantal jaren zijn ze verkleurd tot licht grijs. Ik weet dat natuursteen werkt en na verloop van tijd ook verkleurt. Maar ik zou de kleur die de tegels oorspronkelijk hadden zo graag weer terug zien. Heeft iemand een tip hoe ik dat zou kunenn bereiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
53.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Drie a vier keer per jaar dweilen met heet water, waar ongeveer één eetlepel slaolie in is toegevoegd. Ouderwetse koolzaadolie werkt beter, maar is niet overal verkrijgbaar.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Maak alle tegels eerst schoon met het liefst bruine vloeibarezeep!(in nederland bijna niet verkrijgbaar,wel in België)
Hierna alles met een katoenendoek insmeren met gekooktelijnolie echter verdund met 50% terpentijn, dus beter niet met terpentine!
Laat alles een kwartier intrekken daarna alles helemaal droog en uitwrijven.
Eventueel alles na een uur nog een keer herhalen!
Gooi de gebruikte doeken niet zomaar weg om broei ,cq zelfontbranding te voorkomen!
Succes het wordt nu nog mooier als nieuw!
PS,
de bruine vloeibare zeep zit ook wat van de gekookte lijnolie in,dit is dus voor regelmatig onderhoud ook aan te bevelen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Dompel de gebruikte doeken onder in een emmer water,doe ze daarna nat in een plasticzak en vervolgens in de vuilnisbak!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het beste wat je kunt doen is de hogedrukspuit er op zetten. Niet alles maar er zal wel iets van de originele kleur terugkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met HG kleurverdieper voor natuursteen lukt het zeker. te koop bij drogisterij en bouwmarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon een beetje slaolie in water vermengen en je tegels ermee insmeren. Het gaat vooral om het vet in de tegel wat 'm een diepere kleur geeft en slaolie is veel goedkoper dan HG middeltjes en lijnzaadolie.
Als dat niet werkt, heb je juist het tegenovergestelde nodig, dat is zeepwater. maar ik denk dat slaolie wel zal werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt dat natuursteen werkt en na verloop van tijd verkleurt. Ons advies is in ieder geval nooit een hogedrukspuit te gebruiken, maar liever warm water en groene zeep. Op http://www.tuinieren.nl/a/inrichting-en-aanleg/sierbestrating/bestrating-schoonmaken legt Jurgen Smit uit wat zijn advies is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding