Welke diertje (wormpje?)is dit?

Ik ontdekte een klein (plm 2 cm) wormachtig diertje in de tuin dat ik er van verdenk mijn jonge (groente-)aanplant kaal te vreten.
Hij is gelig lichtbruin en vertoon een eigenaardig gedrag. Steeds wat verplaatsen en dan op zijn achterlijf gaan staan en zich wat oprichten om met de andere kant rond te tasten.
De vraat kan niet door gewone slakken gedaan zijn. De kleine plantjes worden tot boven aan toe kaalgevreten, terwijl ze het gewicht van een gewone slak nog niet zouden kunnen dragen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het diertje zat niet op een plant, maar kwam uit de grond. Als ik er nog een kan betrappen zal ik een foto maken.

Toegevoegd na 22 uur:
(Weet niet of dit zo mag, maar de bedoeling is goed)

Iedereen bedankt. Ik ben een stuk wijzer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slakken kunnen ook van onderaf vreten hoor. en planten die het gewicht van een slak niet dragen lusten ze net zo goed en komen hier hoe dan ook bij als het ze goed smaakt, maar dat terzijde. wellicht dat je meer info kan geven over #welke# jonge aanplant het gaat? vooral rupsen hebben (per soort) vaak hun eigen dieet en duidelijke voorkeur voor plantensoorten.
wellicht dat de GVers hier aanwijzingen uit kunnen halen om zo de dader te ontmaskeren.

Het beste antwoord

Het wormpje is een spanrups, die zal niet veel doen aan je groente, de meeste soorten spanrupsen zijn gespecialiseerd op bepaalde soorten struiken en / of bomen.
Bijna 99, 9 % zeker dat het slakken zijn.
Deze kruipen je tere plantjes in en zijn ze te zwaar, dan buigen die plantjes gewoon even naar beneden.
Strooi korrels van ecostyle tegen slakken en/ of ga tegen donker met een zaklamp zoeken naar slakken, die zijn er erg veel dit jaar.
Ook kan je last hebben van aardrupsen, die vooral sla en andijvie lusten en ook in het donker eten.
Kunnen ook nog de vogels zijn, vooral houtduiven eten nog al eens de toppen uit de groente.( heb ik ook )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! +

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk gewoon een rups. Die lusten ook wel een groen blaadje!
Zonder foto is het moeilijk vast te stellen welke rups het precies is.
bamibal
11 jaar geleden
Gezien de beschrijving zal het waarschijnlijk om een spanrups gaan, die een aparte manier van voortbewegen hebben. Maar om te determineren bij welke (nacht)vlinder de rups hoort...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist +