waarom knagen de mussen de voegen van ons huis weg?

de laatste tijd zien we steeds mussen, zowel mannelijk als vrouwelijk, aan onze voegen van het huis knagen. steeds op dezelfde plek. nou zijn onze voegen niet al te best, maar ze knagen toch echt hele stukken weg.
er zitten geen gaatjes van beestjes in de voegen, dit hebben we al gecontroleerd.

mijn vraag is waarom ze dit doen en wat je er tegen kan doen.

Alvast bedankt (:

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.3K

Het beste antwoord

Denk dat het de juiste samenstelling heeft dat uitermate geschikt is om hun snavels te slijpen.
Het zou op die plek een beetje zacht/gipsachtig moeten zijn. Weten ze eenmaal zo’n plekje te vinden, wordt het een soort bedevaartsoort en voor je het weet slijpen hele zwermen daar de snavels.

Wat je er tegen zou kunnen doen: de oppervlakte veranderen. smeer er eens een beetje blanke lak overheen zodat het wat gladder wordt.

Een beetje boter zou op korte termijn kunnen helpen.
Of wat harder (grovere) specie gebruiken en opnieuw invoegen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus de enige oplossing zou zijn de voegen opnieuw opvullen?
ronaldP
11 jaar geleden
Je zou kunnen proberen de mussen op andere gedachten te brengen maar ben bang dat dat inderdaad de enige 'makkelijke' oplossing zou zijn. Je kan trouwens de muur ook ímpregneren'. Wellicht dat dit ook helpt omdat de muur en voegen waterafstotend worden. Middeltje kan je bij de bouwmarkt kopen en spuit je met een soort plantenspuit op de muur.

Andere antwoorden (3)

Er zitten voedingsstoffen in. (mineralen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrienden van mij hadden dat ook, die hadden vogels in de buurt wonen die de voegen eruit pikten en de stenen stuk maakten. Zij hadden een geverfd huis, dus op een gegeven moment hebben ze hun voorgevel deels laten vervangen en opnieuw laten verven en dat heeft geholpen, nu zitten er geen vogels meer. maar misschien is dat iets te drastisch voor je nu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn nest aan het maken en zoeken hun materialen bij elkaar. Bij mij halen de eksters momenteel het mos in de dakgoten leeg.

Een nest bestaat uit een stevige basisstructuur bestaande uit twijgen, papiersnippers, bladeren, mos, vezels, draden etc. Eens die basisstructuur er is wordt deze opgevuld met 'cement' : kiezeltjes, zandkorrels, leem.