Is dit een egel nest?

Ik denk dat er een egel aan het bouwen is geweest hier een tijdje geleden.Weet niet wat voor geluid een egel zo nu en dan maakt maar lijkt op schor hoesten anders kan ik het niet omschrijven.Maar is het een egel of een ander beest.De katten hier gaan er met een boog omheen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja egels maken een raar hoest/hijg geluid...de eerste keer dat ik dat hoorde bij mijn schoonouders (wonen op het platte land) schrok ik me rot. Dacht dat er een enge vent in de bosjes stond. (ik kwam uit de stad) Mijn schoonmoeder moest zo lachen...en bekende toen dat ze dat zelf ook de eerste keer had.

Het beste antwoord

Ja zeker is het een egelnest en wel op een prachtige plek.
Dus goed beschut en niet koud.
Mogelijk is het zijn winterslaapplaats geweest.
Egels maken een heel bijzonder geluid, iets tussen snurken, knorren en hoesten in.
Het is eigenlijk onvoorstelbaar, hoe een egel dit nest kan maken, het is volkomen waterdicht, heel dik en heel compact.
En warm natuurlijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een jaar of 10 geleden vond ik in de winter ook een egelnest, ook tussen een oude biels en de bamboe in.
De bamboeblaadjes verteren heel moeilijk, dus blijven ze lang goed.
De bamboe is wintergroen, dus een prima beschutting.
De blaadjes zijn breed en waterdicht.
Op je foto is goed te zien, dat ook daar de blaadjes plat liggen, als een soort dakpannetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Ed ja hij/zij heeft een soort iglo gemaakt knap hoor!!Ruim nooit alles in mijn tuin op niet in de winter en ook niet in de zomer laat blad liggen takjes ed.Heb het idee dat ze er nog inzitten daar jongen?En plus van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of de winterschuilplaats ook de kraamkamer is.
Van egels weet ik niet zo veel van af, ik denk eigenlijk van niet, ga het eens opzoeken.
dank voor je plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik heb begrepen, dat het winternest ook in de zomer gebruikt wordt, het mannetje en het vrouwtje hebben hun eigen nest.
De jongen worden geworpen in het nest van het vrouwtje.
Omstreeks deze tijd hebben ze jongen.
Het geluid dat jij hen gehoord, is een afwijzing van het vrouwtje naar het mannetje toe, oprotten dus, nu even niet, heb hoofdpijn......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!Erg nuttig beestje in de tuin dus ben er blij mee.Heb ze hier al eerder gezien drinken uit vijver .Mijn broer heeft ook een vijver en daar was een egel in geplonsd en was aan het verdrinken kon er niet meer uit die schreeuwde alles bij mekaar ging door merg en been.Heeft nu een trapje gemaakt HIII echt waar ook handig voor padden ed heb hier er al een paar keer 1 uit moeten vissen konden er niet meer uit komen.Voor filmpje egel zie spriet 2008 youtupe.een paar jaar geleden en ook wat ik nog meer tegen kom in tuin ed.Heb jij al jonkies goudelrits hier 2 gezien met mooi weer nu verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb al een week niet gekeken, was een weekje weg, zal morgen eens even loeren naar jonkies, de salamanders lusten ze ook graag ;-(
Als alles goed gaat met de elritsen, heb je per keer meestal 20 tot 30 kleintjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waren er maar 2 die ik heb gezien maar kunnen zich goed verstoppen en pa en ma lusten ze wel.Trouwens weer een man op het nest hier HII we zien wat het word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De egel hoest zo nu en dan nog dus nog steeds aanwezig.Lijkt me dat het een dame is op nest Leuk en nuttig.Heb nog veel meer Elritsen hier gezien zwemmen in kleine groepjes en zijn al oranje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zal wel een dame zijn, mogelijk zelfs met jongen !!
Kleine elritsjes zijn al heel snel oranje.
Het is een heel leuk gezicht die kleine schooltjes te zien langs komen.
Hier zie ik nog niets, maar denk dat ik weet waarom.
Met waterplanten ( krabbescheer) zijn denk ik viseitjes meegekomen, want er zwemmen een stuk of 6 kleine zeeltjes van een cm. of 8.
Die eten insecten e.d. dus ook kleine elritsjes. ;-((

Andere antwoorden (2)

Het is zeer goed mogelijk dat het een egel is! De egels maken inderdaad een soort hoestend geluid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto's die laat zien geven aan dat de egel een beschutte plaats zoekt om zijn nest te maken.
En deze plaats kan gemakkelijk zijn tegen een muur of schutting. Met wat planten er om heen, die hem een beschutte plaats geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is helemaal waar in een haag van bamboe met een schutting.Mooi plekje ze zit er nog steeds en denk dat het een nest is van moeder egel.Zo nu en dan hoor ik haar en gisteren overdag zag ik haar even lopen en hoorde dat ze een paar slakken aan het eten was.Toen weer snel terug.De katten die ik heb gaan er met een boog omheen en vinden het wel prima .