Kun je rode koolplanten verzetten?

Ik heb 4 rode koolplanten, en ik wist niet hoe groot ze zouden worden. Nu blijkt dat ik ze veel te dicht op elkaar heb gezet. Is het het slimste om een plant te verzetten naar een groter stuk grond, of is het beter om ze te laten staan? Er zit nog geen rode kool aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Rode koolplanten kunnen wel 1 m2 meter groot worden.
Het zijn enorme groeiers.
Een jonge rode kool, kan je prima verplanten.
Maar gaat hij eenmaal flink groeien, dan gaat dat niet meer, de groei stagneert, er komt veel geel blad in en ook veel te vroeg een( te kleine) koolvorming.
Een verplante rode kool, trekt ook nog eens extra veel slakken en vlinders aan.
Dus zou ik zeggen, niet doen.
Wel kan je een deel van de grote bladeren afbreken, om wat meer ruimte te krijgen.
Koop voor het andere stuk grond maar wat nieuwe planten, nog even dan is de winterrodekool er, heb je van de winter ook nog wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

rode koolplanten kun je prima verzetten. Graaf de plant rondom uit, zodat de worstels niet beschadigen. Daarna herplanten en goed water geven de eerste dagen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als je rode koolplanten gaat verzetten dan zal de plant die je verzet, alsook de plant die je laat staan, gaan verpieteren en zullen alle planten dus geen mooie kool produceren. Het beste kun je de buitenste grote bladeren verwijderen en dan zullen de kolen, mits ze geen last krijgen van knolvoet, uitgroeien tot grote kolen. Je kunt ook nog proberen om een plastic emmer zonder bodem er over heen te schuiven en dan zullen ze elkaar niet meer hinderen en toch uitgroeien tot grote kolen.