welke planten goed mooi of lang bloeiende planten zijn geschikt om in de schaduw te planten ?

Het gaat om een tuin in een laan met grote eiken er dus wel een beetje zon en licht maar heel weinig waarin we graag bloiende planten willen neer zetten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Antwoorden (8)

Als je een tuin hebt die helemaal of deels in de schaduw ligt, is het een extra uitdaging er een kleurrijk geheel van te maken met bloeiende planten. Met de volgende schaduwliefhebbers is succes verzekerd!

Caladium
Deze plant heeft hartvormige bladeren in de kleuren rood, roze, groen of wit. Hij houdt van volledige schaduw en wordt ongeveer 50 cm hoog. Heeft het binnen ook prima naar zijn zin.

Campanula
Deze plant heeft één-, twee en meerjarige varianten. Hij is heel geschikt voor schaduwrijke plaatsen op terrassen en balkons. Verkrijgbaar in het blauw, paars of wit.

Hortensia
De hortensia is makkelijk in onderhoud en kan schaduw verdragen. Ochtendzon kan hij wel hebben, maar van de felle middagzon houdt hij niet. Hortensia bloeit vanaf de zomer tot aan het begin van de herfst.

Hosta
Hosta's bestaan uit geel-groene en wit-groene varianten. Ze vinden het prima om in een een schaduwrijke tuin te staan. De lichtkleurige varianten lichten ’s avonds mooi op. Als de hosta bloeit, geeft hij een witte bloem op een fraaie lange stengel.

Maagdenpalm
Deze plant houdt zowel van het zonnetje als de schaduw. Hij vraagt een voldoende vochtige grond. In droge grond kwijnt hij weg. In hedendaagse tuinen wordt de meest bekende maagdenpalm, de Vinca minor, veel als bodembedekker gebruikt.

Vingerhoedskruid
Deze plant is verkrijgbaar in veel kleurvarianten en fleurt een schaduwrijke tuin gemakkelijk op. Je hebt een- en tweejarige soorten. Vingerhoedskruid houdt van vochtige grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de Bergenia ook wel 'schoenlappersplant geweldig!
Ik heb een donker gedeelte in mijn tuin waarin ik hem ooit als stekkie geplant had. Inmiddels heb ik hem op vele plekken neegezet, want hij groeit als kool!
Het is groot leerachtig blad dat ca. 40-50 cm hoog wordt en zich uitbreidt als een soort bodembedekker. In het voorjaar komen er stelen omhoog in het midden van de planten en hierop staan trosjes bloemen. De soort die ik heb heeft opvallende hard-roze bloemen maar ze zijn er in diverse kleuren. Zijn ze uitgebloeid dan heeft het grote blad veel sierwaarde want die krijgen dan hard-paarse randen en donkere roodachtig paarse vlekken. Het leuke is dat hij er altijd is want hij is wintergroen.
Kijk maar eens hier voor een afbeelding;
www.tuinadvies.nl/bergenia_cordifolia_bergenia.htm
amc
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Toppie gelijk besteld++
Op mijn voorbalkon komen ook alleen in de hele vroege ochtenduurtjes wat zonnestralen. Gek genoeg heb ik al een paar jaar de hele zomer een uitbundig-bloeiende Susanna-met-de-mooie-ogen staan : een klimplant, met oranje-gele bloemen met een zwart hartje. Je kunt hem trouwens ook als hangplant in een hanging basket houden : dat zag ik vorige zomer ergens voor het eerst. Soort watervalletje van gouden bloemen

Verder kunnen fuchsia's goed tegen minder zon, en ook vlijtige liesjes : zijn welliswaar niet zulke flitsende planten, maar met een stelletje bij elkaar of in een grote pot is het toch wel één bloeifestijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seringen struik! Persoonlijk vind ik de bloemen erg mooi, je hebt ze in verschillende kleuren.
Deze struiken doen het goed in de schaduw, groeien zeer snel en de geur van de bloemen is zalig!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn de Skimmia Reevesiana
leuke schaduw planten eerst bloemen nadien
rode bessen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een enorm aantal vaste planten geschikt voor een schaduwtuin. Schaduwplanten zijn meestal plantensoorten die van nature in de schaduw van bomen en struiken, vaak op de bosbodem, groeien. De situaties kunnen daar sterk verschillen. Er wordt vooral onderscheid gemaakt tussen droge schaduwplekken en vochtige, koele, groeiplaatsen.

Vaste planten voor droge schaduwplekken.

Vooral veel bodembedekkende vaste planten voldoen erg goed. Het tranend hartje Dicentra formosa doet het goed in droge schaduw en bloeit met knikkende donkerroze trossen bloempjes. Salomonszegel (Polygonatum multiflorum) doet het ook goed in droge schaduw. Van de ooievaarsbekken zijn vooral Geranium macrorrhizum (paarsrode bloemen) en Geranium nodosum (lilaroze bloemen) aan te raden.

Vaste planten voor vochtige en koele schaduwplekken.

Dat zijn er honderden. Enkele voorbeelden: alle tientallen soorten Hosta met hun prachtige bladeren in tal van kleuren. Ook de fors groeiende Kaukasische vergeet-mij-niet (Brunnera macrophylla) met zijn hemelsblauwe bloemen in april-mei groeit graag in de schaduw, net zoals de meeste soorten nieskruid (Helleborus), waar ook de ’s winters bloeiende kerstroos toe behoort. Ten slotte zijn er uiteraard tientallen soorten schitterende varens die graag in de schaduw groeien en vaak dichte groepen kunnen vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.tuinen.nl/artikel/2984/Schaduwplanten+in+de+tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Astilbe is een prachtige plant die het heel goed doet in (half) schaduw. Verkrijgbaar in vele kleuren roze en ook in 't wit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1)amelanchier lamarckii (krentenboompje)
2)anemone x hybride '"Honorine Jobert" (herfstanemoon)
3) brunnera macrophylla "Jack Frost
(kaukasisch vergeet-mij-nietje)
4)Carex morrowii "Varigata"(Zegge)
5) Geranium Änne Thomson"(ooevaarsbek)
6) Hedera helix "Arborescens"(Struikklimop)
7) Heleboris orientalis (kerstroos)
8) Heuchera "Mocha"(purperklokje)
9) Vinca minor Älba"(maagdenpalm)

Toegevoegd na 39 seconden:
bron is groei en bloei, mei 2012