kan iemand mij vertellen wat voor plantje dit is? Vriendelijk dank

ik krijg zojuist de vraag van een klant wat dit voor soort plant is, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het antwoord niet weet. kan iemand mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

je foto is overbelicht, de kleur van de bloempjes moet meer lila zijn.
Het is de Siberische winterpostelein en wintergroen plantje uit Siberië, uitstekend eetbaar( veel vit. C ) en heel erg leuk voor op schaduwrijke plaatsen.
Zaait zich zelf goed uit, groeit het liefst op zandgrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gut heb jij ook al een minnaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ja een minnaar, maar dan wel een die je liever niet hebt.Zullen wel kinderen zijn, maar dat zouden de mods kunnen zien. ( en wat aan doen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt. ik heb hem vorig jaar van iemand gekregen, maar wist de naam niet. dit jaar ben ik er al 5 tegen gekomen in de tuin, maar ik vind ze heel leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp iets niet, bij de winterpostelein die ik ken, groeit de stengel als het ware uit het midden van het blad. Het blad is ook ronder en vleziger...dan de foto ban Eddijst. De foto van kistekop lijkt kwa blad heel erg op winterpostelein, maar de bloem is erg groot. Dat kan ook door de foto komen. En Eddijst weet er wel wat van af natuurlijk:-) Overig is het inderdaad een smakelijk plantje, waarvan ik van 1/2 maart tot ongeveer nu eet. Mits je maar oogst, anders gaat ie schieten. Met bloem is het nog prima eetbaar, maar de bloemstengel gaat groeien en hoe lager dat is, hoe taaier de stengels. Als je die vrij fijn knipt is er nog niets aan de hand. Aanvullen met wat er dat moment nog meer is: mierikswortelbald, kervel, knoflookgroen, allerlei bloemen als verget me niet, koekoeksbloem, judaspenning etc. Dressing erdoor, en bijv zondgedroogde tomaten. Heerlijk en bomvol goede stoffen, die je weerstand vergroten. Mooi en nuttig plantje dus, die zichzelf ook uitzaait. En zo weer weggewied is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in ons land twee soorten de siberische en de gewone.
De gewone bloeit wit, hier in Zeeland zie je hem vooral langs duinpaden waar houtsnippers zijn gestrooid.
de siberische bloeit prachtig lila- roze, niet goed te zien op beide foto's.
Hij smaakt het zelfde.
flyingcrow
11 jaar geleden
De gewone winterpostelein groeit bij ons (zandgrond)overal,is smakelijk,maar die andere heb ik hier nog nooit gezien.Cypertje,wat een leuke tips heb je hier neergezet,ik wist wel van eetbare bloemen, oostindische kers ,boragie en nog een paar meer ,maar deze combinaties die jij noemt,gaan we uitproberen,lijkt me erg lekker,en mooi op tafel,jammer dat je een reactie niet kunt plussen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank:-) Ik kwam erachter omdat ik eters kreeg en dacht: waar kan ik de sla mee opvrolijken en keek wat er in mijn tuin bloeide. Dat ben ik vervolgens gaan googelen en zo kwam ik erachter. Heel veel bloemen zijn eetbaar, ongelooflijk veel, toch google ik altijd als het om een voor mij nieuwe soort gaat...
Fluitekruid is bijv eetbaar, viool, kamperfoelie, maar zonder meeldraden, akelei, met mate, de bloem van de rabarber, als die nog in zijn schutblad zit, idem die van berenklauw (al heb ik de laatste 2 nooit uitgeprobeerd) kaasjeskruid, goudsbloem, tulp, hondsdraf, dovennetel, alles van doorgeschoten groente, koolzaad, muur, veldkers, mierikswortel, etc etc. Het gaat hier om de bloemen en kijk zelf ook altijd even na wat erover te vinden is op t net:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cypertje, ik probeer ook alles ( niet altijd met succes) zo eet ik iedere voorjaar de bloemen van de doorgeschoten boerenkool, maar ook madeliefjes ( zoetig) paardebloemen( zoetig/ bitter) klein hoefblad, veldkers en veel anderen.
Vorig jaar de bloemen van Hemerocalis( eendagslelie)
Heb net de bloemen van het bieslook geprobeerd, heerlijk!!
Dat wist ik niet.!
Zo delen we de kennis, de basisopzet van G.V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat weet ik, maar ook ik heb het nog nooit geprobeerd, heb het ook niet in de tuin ( gelukkig)

Andere antwoorden (2)

ziet er uit als witte Cosmea

http://www.google.nl/imgres?q=cosmea&hl=nl&sa=X&biw=1280&bih=663&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=43vKMKIn6cpjpM:&imgrefurl=http://agrarisch.marktplaza.nl/planten/Cosmos-bipinnatus-cosmea-zaden-enkel-wit-eenjarig-14396787.htm&docid=pbzIT69LrtxtZM&imgurl=http://www.marktplaza.nl/images/3/87/Cosmos-bipinnatus-cosmea-zaden-enkel-wit-eenjarig-14396787.jpg&w=450&h=450&ei=M2W_T-WSCKWA0AWIt6XaCg&zoom=1&iact=hc&vpx=363&vpy=327&dur=3148&hovh=225&hovw=225&tx=138&ty=169&sig=102195544436961249040&page=2&tbnh=148&tbnw=151&start=16&ndsp=25&ved=1t:429,r:7,s:16,i:122
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't is zeker geen cosmea, die is veel groter en heeft andere bladeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die min is overigens niet van mij....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloeit pas midden in de zomer.
Doet mij denken aan groot bloemige muur:
Plaatje bij antwoord
fremar
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Het groene blad ziet er anders uit op de foto van de vraagsteller. Het ziet er glad uit en heeft geen karteltjes.
Zier er ook niet uit als zo'n zacht blad als op jouw foto.