Hebben bomen gevoel voor evenwicht?

Laats zag ik een boom die een vorm had van een soort bliksemschicht, alle kanten ging hij op. Maar weet een boom dat als hij iets naar rechts groeit, hij zich zelf weer in balans moet brengen door naar links te groeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Antwoorden (3)

Bomen hebben zeker wel een gevoel voor evenwicht.
Maar dat lukt niet altijd, de boom zal voornamelijk naar het licht toe groeien.
Dat betekent, dat een boom tegen een gebouw of andere bomen aan, niet recht omhoog zal groeien maar naar de plek waar het meeste licht vandaan komt, dus zal hij schuin omhoog groeien.
Een vrijstaande boom, die door storm scheef is gewaaid, is echter wel degelijk in staat weer recht te groeien.
Voor een deel ' trekt' de boom voor een deel vanzelf recht en voor een deel maakt de boom aan de scheve kant, de kant waar hij naar toe helt, minder dikke jaarringen en aan de andere kant aanzienlijk dikkere jaarringen, hierdoor groeit de boom ieder jaar weer wat rechter.
Door de druk op de wortels van een scheve boom, worden de wortels waar de meeste druk op staat, veel sneller dikker dan de andere kant.
Met als gevolg, dat de boom niet schever kan gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een boomstam groeit gewoon langs de normaalkracht die loodrecht op het middelpunt van de aarde staat. Zie afbeelding.

Bomen die schots en scheef zijn gegroeid kunnen beinvloed zijn door omgevingsfactoren, maar ook door foutjes in het DNA.

Een boomstam die recht groeit maakt dankbaar gebruik van zwaartekracht. Hij voert de nieuwe cellen gelijkmatig aan over het ''oude'' oppervlak.
Als een boomstam scheef groeit, gaan de nieuwe cellen naar de makkelijkst bereikbare plek, waardoor hij weer steeds rechter word. Zie het als een glas water. Als je de scheef houd komt het water altijd horizontaal te liggen. Zo ook met cellen.

Dat takken niet recht omhoog groeien komt doordat een boom altijd op zoek is naar zonlicht. Door evolutieprocessen zijn dus de bomen van vandaag ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Planten hebben namelijk speciale cellen die (op basis van de zwaartekracht) kunnen bepalen wat boven en onder is. Hierdoor weet de plant dus dat hij omhoog moet groeien. "Omhoog" betekent niet naar links of rechts overhellen, zodat dus evenwicht bereikt wordt. Voor meer info: zie link.