Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb laatst een koolmees ei uit een nest gehaald waarvan de anderen al uit waren gevlogen. er zit een donkere vlek in, kan ik dit ei uitbroeden?

Toegevoegd na 8 minuten:
heb het er maandagavond 21 mei uitgehaald, heb her daarna gelijk warm gehouden, de andere jongen zijn die zondag ervoor uitgevlogen. misschien dat die het ei warm hebben gehouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de koolmezen al zijn uitgevlogen dan is het ei wat niet is uitgekomen niet bevrucht geweest en de donkere vlek die je door de eierschaal ziet is een opgedroogde eierdooier. Je kunt met dit eitje niets meer beginnen. Maak de broedblok waar de mezen in hebben gebroed maar schoon, dan heb je kans dat een ander vogeltje er nog een nestje in maakt en anders het volgend jaar. Trouwens wist je dat mezen een broedblok ook vaak gebruiken als slaapplaats?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je noemt het woord laatst. dat houdt dus waarschijnlijk in, dat het al een tijdje geleden is, dat je het ei uit het nest hebt gehaald. uibroeden lukt dan nu niet meer. het ei is te lang onverwarmd geweest. bovendien weet je natuurlijk niet, hoe lang het ei al onbebroed in het nest lag.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ik denk, dat het ei misschien wel bevrucht is geweest, maar dat het embryo niet is gaan ontwikkelen. De eieren van een nest jonge vogels worden kort na elkaar gelegd, dus de kans dat er nog een levensvatbaar koolmeesjong in het ei zou zitten acht ik nihil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou je het wel kunnen uitbroeden hou je hem toch niet in leven want hij is te klein om te voeren en die leven namelijk van insecten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding