Kan een hibiscus doodvriezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is door die absurd-strenge vorst in februari ook het één en ander doodgevroren, wat er al 7-9 jaar stond, oa. de blauwe regen en de vlinderboom, en ook de bamboo heeft het niet overleefd...

Antwoorden (5)

Ze zijn wel winterhard maar kunnen wel degelijk doodvriezen. E.e.a. hangt ook af van de grootte.

http://www.tuinadvies.be/hibiscus_newbiscus.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan! Als het maar koud genoeg is (geweest)......!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn hibiscussen in allerlei verschillende soorten. Sommige soorten zijn echt alleen maar geschikt als kamerplant of kuipplant, andere zijn redelijk winterhard. Hibiscus Syriacus is goed winterhard maar de meeste andere soorten zijn kuipplanten die binnen moeten overwinteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een hibiscus gekweekt die winterhard is en die als bijkomstigheid ook nog eens hele grote bloemen heeft.
Het is de 'Newbiscus Mauvelous'.
Dit is een winterharde struik, die zeer goed bestand is tegen de Nederlandse - en Zweedse winteromstandigheden.
Het gaat hier om een vaste plant die het goed doet in de tuin én in een pot op balkon of terras.
De bloemen zijn spectaculair, met een doorsnede van 20-30 cm. ook de bloemknoppen zijn erg groot en kleurrijk.
Zowel de bloemen als de knoppen zijn midden- tot donkerroze. Andere kleuren zijn in ontwikkeling , zoals rood,wit en lichtroze.

Hoewel winterhard houdt deze hybiscus wél van een zonnige, warme en beschutte plek. Hij bloeit van de late nazomer tot aan de eerste vorst. Hoe hoger de nachttemperatuur, hoe groter de bloemen.
Deze hibiscus sterft na de bloei bovengronds af.
De hibiscus syriacus (tuinplant) is ook winterhard maar sterft niet af.

Bij aanhoudend zeer koude vorst met zeer lage temperaturen loopt elke plant wel het risico om te bevriezen. Gelukkig duurt bij ons de vorst niet zo erg lang en is het niet constant ijzig!
amc
11 jaar geleden
Met uitzondering van een brede kuststrook, zijn verder in bijna het hele land de Tuin hibiscus struiken dood gevoren, alleen zijn hier en daar wat jonge struiken nog in leven.
Een tuinhibiscus moet nu geelachtig groen uitlopertjes hebben.
De combinatie van een extreem lange en zachte winterperioden met meer dan 10 graden boven nul, gevolgt door zeer strenge vorst heeft veel tuinplanten doen bevriezen.

Toegevoegd na 1 uur:
Op de bevroren Hibiscusstruiken zitten momenteel oranjekleurig schimmel, tevens laat de schors nabij de grond al los als je er aan krabt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ dank je voor je toevoeging Ed, ik zag dit nl op 2 stammen van mijn hibiscus, die inderdaad niet uitlopen! De overige stammen lopen wel uit. En ook mijn 2 nieuwe jonge struiken lopen prachtig uit. Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, dank je wel voor je antwoord en toevoeging. Het geeft direct antwoord op een vraag waar ik al een aantal dagen naar zoek. Mijn mooie struik komt ook maar deels uit. Is er iets wat ik kan doen om hem te "redden"? hebben jullie suggesties? Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, dit soort nare ervaringen met het extreme weer van afgelopen winter, hebben we niet vaak gehad.
We kunnen dus niet terug vallen naar vorige ervaringen.
Een Hibiscus kan je erg goed terugsnoeien, wat meestal niet wordt gedaan.
Ik zou alle dode takken zo kort mogelijk terug knippen/ zagen en de nog levende takken halveren.
Hierdoor kan er weer een regelmatig gevormde struik terug komen.