Moet buurvrouw meebetalen aan nieuwe schutting?

De schutting die de tuin scheidt tussen mijn tuin en die van de buren is totaal verrot en er moet een nieuwe komen. Echter de buurvrouw wilt niet de helft meebetalen omdat 'het haar niet boeit'. En dat terwijl zij oppaskinderen heeft die bij goed weer constant blèrren in haar tuin. Is het terecht dat zij niet mee wilt betalen aan een nieuwe schutting (waar ze overigens geen poot voor uit hoeft te steken om hem te plastsen)? We hebben 2 schuttingen van 180 bij 180 nodig om de tuinen weer netjes te scheiden.

Toegevoegd na 3 uur:
Vat het bléren niet te negatief op. Ik heb een goede verstandhouding met de buren. Je moet ook zo uitkijken wat je zegt he? Anders word ik weer als negatief bestempeld. En platsten moet natuurlijk plaatsen zijn.
Een foto bijgevoegd ter illustratie en dat ik echt niet zit te wachten op inkijk van de tuin van de buurtjes. (rechts).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
26.7K

Het beste antwoord

Als je het hard -op- hard wilt spelen, kan de eigenaar van een erf van de buren eisen dat zij de kosten van een erfafscheiding of -sluiting gezamenlijk betalen.

Dit kan je lezen op;

www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3096

Dit betekent een weg naar de rechtbank als zij haar poot strak houdt.

Ik denk niet dat je zover wilt gaan voor zo'n luttel bedrag,omdat er altijd kosten bijkomen en een hoop ergernis. Ik zou zelf zo zijn dat ik gewoon een schutting voor de oude zou neerzetten, op mijn eigen grondgebied.
Laat haar maar tegen de lelijke schutting aankijken, ik zou hem voor haar niet beitsen! De nieuwe moet namelijk van 2 kanten gebeitst worden voor het behoud ervan en ik zou dan zo zijn dat ik bij zo'n laconiek gedrag zeker niet ook nog eens zou beitsen voor haar! Zo'n dubbele schutting schermt misschien ook nog eens het geluid iets meer vanuit haar tuin af.
Misschien kost het je wat grond, maar het kan nooit veel zijn. Ik zou naar haar toe gaan en zeggen dat je dit van plan bent, omdat die oude schutting afbreken je te duur wordt en jij daar ook nog eens verantwoordelijk voor zou zijn (voor de rechtmatige gedegen afvoer). Om alles alleen te moeten doen, is je gewoon teveel. verder gewoon vriendelijk blijven en je vindt het uiteraard jammer dat het zo moet gaan, maar even goede vrienden!!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat je kunt eisen van de buuf dat die meebetaalt aan een schutting die ze niet wil. Wel als je samen besluit een schutting neer te zetten op de erfgrens. Als ze niet wil meedoen zul je een schutting op je eigen deel moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze wilt wel een schutting. De rest van haar tuin is ook zeer afgeschermd. En geloof me dat ze profijt heeft van 'mijn' schutting, anders lopen de kindertjes weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat is er nu mis met de schutting die er staat? Totaal verrot maar er staat gewoon nog steeds iets. Misschien is jouw schuttingidee gewoon te duur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een agressieve reactie. Geloof me als ik je zeg dat de schutting totaal verrot is en 2 gewone boogschermen bij de Gamma van 28 euro is toch geen superdeluxe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet nu via de woningbouwcorporatie en de gemeente dat het inderdaad op 50/50 basis gaat. De buren moet dus wel degelijk meebetalen. Dank jullie allen voor de antwoorden, behalve die enkele reacties die nergens over gaan.

Andere antwoorden (5)

Nee, zij is dat niet verplicht maar wordt wel voor de helft eigenaar als jij betaalt.....!

Als een schutting of muur op de erfgrens wordt geplaatst bent u na de plaatsing gezamenlijk eigenaar, ongeacht wie de kosten van aanschaf en plaatsing heeft betaald. Doorgaans betalen de buren elk de helft, maar dat wordt dan vooraf afgesproken, en liefst ook vastgelegd. Als er niets is vastgelegd kunt de buren niet verplichten mee te betalen. Niet vooraf, en ook niet als de schutting of muur er al staat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een schutting, heg, muur of andere afscheiding tussen uw tuin en die van de buren precies op de erfgrens staat, is deze gezamenlijk eigendom van u en uw buren. Dat betekent dat u allebei in overleg verantwoordelijk bent voor de aanlegkosten, het onderhoud, het schoonhouden en vernieuwen.

Het maakt daarbij niet uit wie deze erfafscheiding oorspronkelijk heeft neergezet. Staat de erfafscheiding helemaal aan één kant van de grens? Dan is de eigenaar van de grond daar volledig verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In relaties als deze is een goed 'nabuurschap' wel nodig. Echter, dwingen kan je niets. Het zou de relatie alleen maar verder verzuren.

Je kan de buurvrouw een redelijk voorstel doen om de schutting in overleg van kwaliteit en kosten te vervangen en de kosten samen te delen.
Mocht dat haar teveel zijn dan kun je zelfs voorstellen dat zij maar slechts 'n derde hoeft bij te dragen. Als dat allemaal tot niets leidt dan ... naar de rechter???

Voor zo'n relatief gering bedrag (2 schermen plus palen) zou ik het er dan maar bij laten en de zaak zelf bekostigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om het principe, niet alleen om het geld. Ik was het die de schutting jaren geleden plaatste, en vele malen heb gebeitst, ook aan haar kant. Nu heb ik gewoon minder te besteden, en zij heeft ook jarenlang van de schutting geprofiteerd. Het lijkt me logisch dat zij eigenlijk de helft meebetaald, we praten over een zeer kleine tuin en van erfafscheiding is ook geen sprake, want die schutting staat gewoon extact goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, sillycious, je staat ook helemaal in je recht. En er is niks onredelijk aan jouw verwachting t.a.v. de buurvrouw. Maar, hoewel rechterlijk afdwingbaar, wegen de kosten van een rechtsgang niet op tegen de baten van een gedeelde vergoeding op deze kleine investering. Gaat het om een paar duizend euro onkosten dan zou ik direct 'n advocaat in de arm nemen. Je zou evt. dit geschil voor kunnen leggen aan de rijdende rechter. Dit en soortgelijke onderwerpen zijn daar al vele malen gepasseerd. Je bent echt de enigste niet die met dit probleem worstelt. Je kunt daar tegen geringe kosten een uitspraak vragen die bindend is. Je zal er de TV niet mee halen maar de dienst "rijdende rechter" geeft wel soelaas. Gelijk hebben is 1, gelijk halen is soms net een beetje te duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beer: waarom staat ze in haar recht? Stel nu dat de buuf helemaal geen schutting wil dan is ze echt niet verplicht mee te betalen. Sterker nog: als ze niet wil betalen moet silly de schutting geheel op eigen grond zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het om een gemeenschappelijke erfafscheiding gaat die al bestond en daardoor in stand gehouden mag worden.
De schutting heeft een overlast beperkende en privacy beschermende functie. De buren hebben de plicht elkaars veroorzaakte overlast en privacy inbreuken tot een minimum te beperken. Dat wordt bevorderd door een deugdelijke erfafscheiding te plaatsen en te onderhouden door beide partijen. Over de uitvoering (heg, houten schermen of gemetselde muur en gewenste hoogte) kan men door onderling overleg een overeenkomst bereiken. Een erfafscheiding hoeft alleen niet als beide partijen dat expliciet niet wensen.
Een schutting op de erfscheiding is gemeenschappelijk bezit, waar beide buren mee moeten instemmen en inderdaad beide buren aan mee moeten betalen (of overleggen wie wat betaalt / plaatst / onderhoudt). Dat kun je wel afdwingen, maar komt de relatie met de buren in de regel niet ten goede.

Dat die relatie al niet best is, blijkt wel uit de gebruikte terminologie in de vraag. Boeien, bleren, poot.......hmmm ; bij mij kreeg je denk ik OOK geen poot aan de grond met zo'n houding.

Het beste kun je dus een schutting volledig op je eigen grond plaatsen ; dan heb je moet instemming van de buurvrouw niets te maken. Je draait dan wel zelf voor alle kosten en het onderhoud aan beide zijden op. Geluid van spelende kinderen zal een schutting overigens niet tegenhouden, evenmin als ongewenste geuren. Dat is de prijs die je betaalt voor het wonen in een rijtjeshuis.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Afdwingen dat de buren meebetalen kan overigens alleen wanneer er aanvankelijk door beide partijen is ingestemd met het plaatsen van de gemeenschappelijke (mandelige) schutting. Niet ineens 's nachts een schutting plaatsen en de volgende dag een rekening presenteren ; dat werkt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De relatie is oppervlakkig, maar zeker niet slecht hoor. Je interpreteert mijn woordkeuze anders dan ik bedoel. Bovendien is zij Vietnamese, dus wellicht begrijpt zij niet alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik proef toch een heleboel vijandigheid danwel irritatie. Heel anders dan wanneer je had geschreven dat zij geen belang zegt te hebben bij een schutting, de kinderen in de tuin vrij nadrukkelijk aanwezig zijn, en ze geen omkijken heeft naar het plaatsen van de schutting. Gedonder over bomen en schuttingen is trouwens in principe NOOIT de oorzaak van geschillen tussen buren, maar vrijwel altijd een symptoom, dat de kop op steekt als de relatie al danig verslechterd is. Maar als de relatie niet slecht is, zou ik toch nog eens met haar om de tafel. Het gaat maar om twee schuttingdelen, dus de kosten kunnen eigenlijk niet echt het hangijzer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ helemaal gelijk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al gedaan. Vriendelijk gevraagd, maar ze vindt het niet nodig. Uitgeluld ben je. Ik vraag de woningcorporatie wel, want ze is 3 jaar geleden ook gewaarschuwd dat het oude hek heel snel verwijderd moet worden, met straffe op 500 euro boete, omdat het een brak hek was die een aanfluiting was voor de buurt.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruijff ooit.
Het boeit je buurvrouw totaal niet? Nou, prima, dan zet jij de schutting neer die jij mooi vindt, zo hoog als je zelf maar wilt. Neem de aanschaf (en later het onderhoud aan jouw zijde) van de schutting voor je rekening, en doe er verder niet moeilijk over. Jij blij, je buurvrouw interesseert het toch geen bal. Mocht ze ooit klachten krijgen over de schutting, dan zeg je: tja, destijds boeide het je voor geen meter, dan moet je nu ook niet gaan lopen zeuren over zoiets triviaals als een schutting.