Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn coniferenhaag thuja Brabant krijgt bruine plekken, wat is er aan de hand?

Ik geef twee keer per jaar koemest en kieseriet. En in droge periode extra water. De haag staat er meer als tien jaar. Is alltijd prachtig geweest, snoei twee keer per jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De meest voor de hand liggende oorzaken zijn een schimmelinfectie in de planten zelf, er kan een schimmel in de grond zitten die wortelrot veroorzaakt en er kunnen insecten aan het werk zijn.
Maar de schimmelinfecties zijn lastig van elkaar te onderscheiden. Ter voorkoming van verdere infectie moet je het snoeiafval afvoeren en gereedschap goed ontsmetten (met bijvoorbeeld een chlooroplossing (1 deel chloor op 10 delen water).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk vorstschade, door de extreme weersomstandigheden van afgelopen winter, is er plaatselijk veel schade aan o.a. coniferen.
Het vocht is er uit gevroren en dat zie je nu als bruine plekken.
Mogelijk vooral op die plaatsen waar je de laatste snoeibeurt iets meer dan elders hebt afgeknipt, op die plaatsen ontstaat ook wel eens zonnebrand.
Ik denk dat het zich wel weer hersteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding