Kamperfoelie groeit slecht en krijgt bladvlekken, wat is er mis?

Het is een Lonicera brownii 'Dropmore Scarlet' van een vriendin. Bloeit en groeit al een paar jaar prachtig door gaas heen, maar dit jaar is ze vrijwel kaal. De plant is nooit gesnoeid maar groeide altijd goed. Het blad dat de plant nu heeft, vertoont ook vlekken, zie de foto.
Wat is er mis en wat kan/moet er gebeuren om de plant te helpen?

Bijgevoegd: foto van de plant en een knipje uit die foto met blad en knoppen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6K

Het beste antwoord

Deze soort Lonicera is een lastige.
Als de groei er na enkele jaren uit gaat, ziet hij er niet meer uit.
kamperfoelie's zijn van nature bosplanten.
Ze groeien onder en tussen de bomen, waar veel rottend blad ligt, dus erg zuur en humusrijk.
En geen volle zon.
In de natuur waar ze groeien, krijgen ze veel mest van de vogels die in de bomen zitten.

De vele regens die we dit voorjaar hebben, spoelen vrijwel alle mineralen uit de grond, probeer de grond voorzicht rondom de plant weg te graven tot op de kale wortels en vul het weer aan met een grote zak potgrond, handje organische mest er bij, knip de plant voor de helft maar af en bij droog weer, ( als dat nog komt) liefst regenwater geven.

Toegevoegd na 1 uur:
Schiet me ineens te binnen.
Zou ook nog vorstschade kunnen zijn, deze soort is er om bekend.
Mogelijk loopt hij dan bij de grond weer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de tips, ik zorg dat de kamperfoeliebezitster deze info ook krijgt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het slimste is dan om toch de plant te halveren en de kluit te vertroetelen begrijp ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hippo, ja vertroetelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viridiflavus, de kamperfoelie is een echte bosplant, die van schaduw, zure grond en veel humus in de grond houdt.
hij wil zo snel mogelijk naar boven waar het licht vandaan komt, dus zal hij onderaan altijd kaal worden, met een pruik van groen bovenin.
Veel kamperfoelie's staan in tuinen te veel in de zon, op de verkeerde( te kalkrijke) grond, of te weinig voeding.
Daarom zie je vrijwel altijd in de nazomer er schimmel in komen ( meeldauw) of vol met luis.
Voor de tuin is de kamperfoelie dan ook eigenlijk niet zo geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriendin is blij met dit antwoord en hopelijk de kamperfoelie ook :-)
Dank eddijst!

Andere antwoorden (1)

Het is een bekend verschijnsel van kamerfoelie,het gaat een tijd goed en dan ineens krijgen ze een ziekte.
Het kan aan de standplaats liggen,maar ook dat is niet zeker.
Als je eens op plant nu.nl kijkt daar geven ze allerlij adviezen.
Suc6
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord.