Kan ik Hedera Helix zelf stekken?

Kan ik uitlopers van Hedera (klimplant) zelf stekken? Heb ik daar een vloeistof voor nodig? Kan dit in water of moet dit in de grond gestekt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
22K

Het beste antwoord

Neem toppen van de plant af ( 15 cm. ) en steek deze schuin in de potgrond, geef het water en doe er een plastic zak overheen, plaats het geheel op een schaduwplaats.
Stekpoeder is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan zowel in water als direct in de grond. Je moet je wel beseffen dat het een plant is die hard groeit en het maakt niet veel uit of hij in schaduw of zon moet groeien.
Je moet 'm wel proberen in toom te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik doe, is niet stekken maar afleggen.
ik leid een uitloper naar een pot aarde, en druk hem daarin aan.
zonodig leg ik er iets zwaars op; een halve baksteen.
dan vormen zich vanzelf wortels, en kan je de nieuwe uitloper losknippen van de oude.
Rieneke1
11 jaar geleden
Stekken nemen we van éénjarige ranken - dus geen houterige twijgen - met één of meerdere bladeren of een kopstuk waarvan we de kop verwijderen indien hij niet voldoende is afgerijpt. Het gepaste tijdstip ligt in juli-augustus. Bij kamerplanten kan het stekken altijd gebeuren. Als stekgrond gebruiken we goed geteerde bladgrond. We plaatsen de stekken op een belommerde, wat beschutte plek. Het bewortelen gebeurt gemakkelijk aangezien de twijg rond iedere bladaanzet hechtwortels heeft en dus kan ontwikkelen. In de grond worden die hechtwortels algauw voedingswortels en komt uit elke bladoksel vrij snel een nieuwe scheut te voorschijn. Eens die jonge uitgroei een weinig gerijpt is (na 2 à 3 maanden), kan de nieuwe nakomeling opgepot of zelfs ter plekke uitgeplant worden.

Wil men van een oude plant (ouder dan 10 jaar) stekken dan kan dat ook. Dit wordt vooral gedaan om de typische kenmerken (bladvorm, kleur) in een jonge plant te krijgen. Dit stekken gebeurt in het najaar (± oktober) in een humus-zand mengsel in de koude kas of bak. Pas in februari of later zal de wortelaanzet gebeuren. Deze plantjes houdt men een jaartje onder controle voor ze hun uiteindelijk plaats te bezorgen.

Toegevoegd na 54 seconden:
http://users.telenet.be/velthamme/sier001a.htm