Moet je elk jaar grond vervangen?

Ik heb zojuist een rhododendron geplant in turf. Is dat eenmalig of moet ik dat elk jaar herhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Mogelijk heb je te weinig turf gebruikt om de Rhododendron te planten.
Voor een Rhododendron, gebruik je een kruiwagen vol tuinturf of potgrond.
Als je dat toch gedaan zal hebben is dat voldoende voor jaren.
Omdat een Rhododendron een echte bosplant is, houdt hij van rommel onder de struik, zoals blad, houtsnippers, gemalen boomschors en afgemaaid gras.
Tijdens of net na de bloei bemesten met Rhododendronmest of een goede organische mest.( ieder jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Indien de Rhododendron geplant wordt op zandgronden of andere weinig compost bevattende aarde is het bijgeven van turf heel belangrijk voor het welslagen. Zorg ervoor dat het plantgat 3 keer de omvang heeft van de wortelkluit en vul het dan op met een mengesel van turf en aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die turf is nodig om uw plant beter te laten "aanslaan" omdat die graag is zure grond staat en is eenmalig.
Wel kan u later beter bemesten om de nodige voedingsstoffen toe te voegen en de grond zuur.
Er zijn speciale meststoffen voor rhododendron zodat ze gezond blijven en hun kleur behouden.
Veel plezier met uw goede keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk jaar een zak tuinturf erbij, kan nooit geen kwaad.
mag gewoon boven op de bestaande grond.