Kan composteerbaar plastic gewoon op de eigen composthoop, of is het daar niet geschikt voor?

Toegevoegd na 31 minuten:
Het gaat dus om de composthoop achter in de tuin, werkt de composteerbare zak (van de bioaardappelen) daar wel of niet productief.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat de zak een verstikkend effect heeft, als het niet snel genoeg afbreekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Nee. Composteerbaar plastic is niet geschikt om op je eigen hoop te composteren. Composteerbare verpakkingen breken alleen af onder specifieke voorwaarden zoals een vrij hoge temperatuur en luchtvochtigheid. Aan deze voorwaarden wordt voldaan in een commerciële composteerinstallatie, maar in de tuin of in
de berm doet de verpakking er lang over om te vergaan. Bioplastics zullen dus niet leiden tot minder zwerfafval.

Voor meer informatie: zie link

Toegevoegd na 9 minuten:
Volgen milieucentraal mag het wel in de GFTbak, omdat dit afval onder speciale voorwaarden wordt gecomposteerd. Het voegt niet aan het compost toe, dus het maakt eigenlijk niet uit of je het in de groene of grijze container doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, voor dit duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (3)

Je mag geen enkele van deze verpakkingen meegeven met de GFT-ophaling, ook al geeft het label aan dat het product biodegradeerbaar is. Dit heeft niet te maken met technische redenen, wel met de mogelijke verwarring die zou kunnen ontstaan bij de consumenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat er in Barneveld een fabriek zit die 'plastic' en/of 'kunststof' verpakkingen maakt uit aardappelzetmeel. In principe is dit dan biologisch afbreekbaar. Ik zet er alleen wel vraagtekens bij, of de compostering in de tuin voldoende is om deze verpakkingen mee te nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn plastik zakken die inderdaad vrijwel volledig afgebroken worden door het daglicht en de bacteriën.
Maar waarom niet het plastik gewoon waar het hoort en niet op de composthoop?
Het heeft geen toegevoegde waarden voor de compost.
Aardappel schillen echter wel, die zijn er prima voor en bevorderen de ontwikkeling van veel wormen in de composthoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het bij het recycle plastic mag, en dan verdwijnt het dus in de grijze bak. Als het op de composthoop kon, zou dat afval schelen. Maar zolang ik dat niet zeker weet doe ik het maar in de grijze bak.