Hoe gevaarijk is geimpregneerd hout nu precies voor je eetbare planten?

Wij hebben vorig jaar grote bakken gemaakt van geimpregneerd hout, deze gevuld met aarde en er eetbare planten in geplant. De binnenkant is voorzien van een worteldoek. Nu kwamen we er enkele weken geleden achter dat er nogal wat te doen is om geimpregneerd hout. Kan iemand mij vertellen hoezeer dit schadelijk kan zijn voor onze eetbare planten? Het is enorm veel werk om de bakken te vervangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
11.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort hout altijd beitsen, dan sluit je de giftige stoffen in.

Antwoorden (2)

Geimpregneerd hout bevat giftige verbindingen die bedoeld zijn om houtrot tegen te gaan. Maar die giftige verbindingen kunnen langzaam oplossen in grondwater, en daarmee komen deze ook bij het opgenomen water door de planten in je plantenbak.

Het komt er dus op neer dat je eetbare planten een hoeveelheid stoffen opnemen (met name zware metalen) die niet gewenst zijn om ook in je voedsel te hebben.
12 jaar geleden
geimpregneerd hout is eigenlijk(vuren) hout wat in een bad heeft gelegen met een zeer dunne vloeistof met een middel die het hout langer conserveert , uit het bad ligt het hout zeker een dag te drogen , dit is wat ik bij de hout handel zelf heb gezien , dat geïmpregneerd hout is 2 a 3 jaar onbehandeld te houden daarna gaat het grijs en oud worden , en droogt het uit , het word dor , mits je zelf er een laag beits over zet in de jou gewenste kleur , deze beits goed laten uitharden is een pre , aan de kant van het worteldoek zal weinig gebeuren daar komt geen zon (uv stralen )bij , aan de andere kant denk ik wel eens , je stuurt een verhaal de wereld in (onder voorbehoud of het waar is of niet),in deze tijd van crisis en iedereen moet maar iets anders gaan kopen, maar dat is wat ik van dit hout weet suc6