Kan ik mijn goudreinet Oude van Boskoop nu nog snoeien?

Op internet lees ik dat ik mijn appelboom voor maart had moeten snoeien. Dat is niet gelukt.
Kan ik het nu nog doen of is het beter om dit jaar over te slaan? Ik vind het niet belangrijk of er appels aan komen of niet.

Bedankt voor jullie "groene" antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Antwoorden (2)

Wanneer snoeien?
Appelbomen jonger dan vier jaar worden het best in maart of april van hun overtollige blaren ontdaan. Oudere bomen daarentegen kunnen gesnoeid worden wanneer het blad valt. Dat is tussen december en maart.

Indien je je appelaar te laat snoeit (in april of mei), dan rem je de groei van de boom af. Te vroeg snoeien (januari) kan de groei van jonge appelaars bevorderen. Oudere bomen daarentegen kunnen stoppen met groeien als je te enthousiast te werk gaat. Let er trouwens altijd op dat je nooit bij vriestemperaturen snoeit! Dit zou vorstschade kunnen veroorzaken.
Dus: als je boom nog jong is kan het nu nog maar als je boom ouder dan 4 jaar is rem je de groei af.

Zet het op je kalender voor december en snoei als het niet vriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dat kan nog prima, wel opschieten anders beschadig je veel net uitkomende bloemknoppen.
Eigenlijk kan je appelbomen het hele jaar door snoeien.
Gebruik wel voor de grotere afgezaagde takken een wondafdekmiddel.