waarom is wilde daslook een beschermde plant?

Daslook is een woekerplant en plant zich zelf heel snel voor. Waar er 1 is komen er vaak hele velden... Nu lees ik dat deze plant in het wild, dus niet in je eigen tuin beschermd is?!?! Is dit nou omdat mensen dan geen knoflook meer in de winkel kopen of is hier een echte reden voor? Ben namelijk heel benieuwd waarom een plant die zo snel voortgroeid beschermd is... En is deze plant alleen in Nederland beschermd of ook in andere landen?
Alvast bedankt voor de reacties en hopelijk antwoorden...

Toegevoegd na 9 minuten:
En wanneert is nou de bloei van deze plant? De ene website zegt maart/april en de andere mei/juni...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

De wilde daslook was in het verleden een steeds zeldzamer wordende plant.
Op basis hiervan, heeft men besloten de plant te beschermen door hem als beschermd te verklaren.
Het gebeurt wel meer, dat beschermde planten, zich toch weer gaan uitbreiden en eigenlijk verdere bescherming niet meer nodig is.
Het zelfde zien we b.v. met sommige soorten orchideeën, zoals de rietorchis en de breedbladige wespenorchis die weer veelvuldig voorkomen.
Ook bij de beschermde watersalamanders zien we het zelfde gebeuren, die is weer helemaal terug.
Niet door zijn bescherming, maar door al de vijvers in tuinen

Ieder land heeft zo zijn eigen beschermde planten maar hoe het precies in elkaar zit is niet altijd even duidelijk.
De Habitatrichtlijn is in 1992 ingesteld maar is nog steeds niet voltooid, veel al werkt met niet met landen , maar met beschermde zones, waarbinnen meerdere landen kunnen vallen.
De bloeitijd van het daslook, is ieder voorjaar verschillend, momenteel zitten er bij mij nu al bloemknoppen in, blijft het nog lang koud, dan staat de ontwikkeling stil, wordt het toch weer warm, dan zullen ze spoedig gaan bloeien.
En ik zag al heel veel nieuwe zaailingen!!