Is het wel rendabel om te sproeien met grondwater? De put en de pomp heb ik al maar ik bedoel het verbruik van kraanwater ivt stroomverbruik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

Het is zeer zeker rendabel. Ook het electriciteitsbedrijf heeft pompen draaien om het waterleidingnet op druk te houden. Het op kwaliteit brengen en transporteren van leidingwater kost behoorlijk wat energie, waar je netjes voor betaalt.
Met een klein centrifugaalpompje haal je voor een paar centen aan electriciteit vele kubieke meters water uit de grond.

Uit de losse pols; een pompje met een vermogen van 2200 watt verpompt ongeveer 100 liter water per minuut. Da's 6 m3 per uur. Zou je ongeveer 8 euro kosten als je leidingwater gebruikte, nu kost het nog geen euro aan electriciteit.

Kijk wel even of er niet te veel ijzeroer in het grondwater zit. Voor je 't weet zit de muur van je huis onder de roestvlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt dat uitrekenen door de prijs van een kuub water (ongeveer een euro) te vergelijken met het wattage van de pomp en de prijs daarvan om een kuub water te pompen. Dus een 600 watt pomp die een kuub per uur pompt, kost je ongeveer 15 cent.

Ik denk wel dat de tuin het zelf prettig vind om grondwater te krijgen, dan kraanwater waar toevoegingen in zitten (wat precies weet ik niet, ik dacht ook chloor maar dat kan ik mis hebben).
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, er zit gelukkig geen chloor in kraanwater in Nederland. En ook geen andere toevoegingen. En grondwater is niet altijd goed voor je plantjes. Daar kunnen wel teveel andere stoffen inzitten.
paulus811
13 jaar geleden
Chloor is tegenwoordig verboden lees ik op Wikipedia, dat het erin zou zitten is kennelijk iets wat nog wel in mijn hoofd zit. Ik ben 45 en dan reset je niet jaarlijks alle kennis... Voor de mingever, wel flauw hoor want mijn berekening klopt gewoon en daar was het om te doen. Ik zie van jou iig geen beter antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoorde, en er zit wel degelijk chloor in drinkwater, zij het in heel kleine hoeveelheden (als bestanddeel van natrium- of kaliumzout, of andere in water voorkomende mineralen) maar het echte chloreren/steriliseren van leidingwater zoals nu in de zuidelijke landen nog op grote schaal gebeurt gebeurt in Nederland haast nooit meer. Bijna nooit; als er filters doorslaan of op andere manieren de gewenste kwaliteit niet gehaald dreigt te worden, wordt drinkwater alsnog gechloreerd. Da's vorig jaar zomer nog gebeurd in de omgeving Amsterdam.
Wegens het dalende grondwaterpeil mag er in de landbouwgebieden steeds minder met grondwater worden gesproeid. Het werd volop gedaan, dus het zal wel goedkoper zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rendabel is het! en in jou geval zeker. Je beschikt al over
een put en pomp. Wat belet je? Hooguit het pijl van het
grondwater waar de laatste jaren vogens de overheid toch
rekening mee gehouden moet worden. Wat het stroomverbruik betreft dit is een stuk minder dan de prijs van het kraanwater dat je eventueel zou gebruiken.
Bovendien is grondwater beter voor je planten als kraanwater.