Wanneer moet ik beginnen met slakkenkorrels strooien in de tuin?

Dit jaar wil eens geen slakken in de tuin die de boel opvreten. Wanneer komen die beesten voor het eerst uit hun eitjes? Welke maand zijn de eerste slakken te zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

Wat nog beter én goedkoper is: zet de stinkende gouwe in de buurt. Dit is een plantje, ook wel mierenbrood genoemd, waar slakken een hekel aanhebben, doordat er een gele vieze vloeistof uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke eco-oplossing. Dit soort kennis van 'natuurlijk' tuinieren is waardevol en moet meer gedeeld worden met anderen.

Andere antwoorden (1)

Ja de slakken zijn er al hoor en langzaam zullen het er steeds meer worden.
Maar de slakken eten van maar heel weinig planten, vooral de Hosta en het afrikaantje vinden ze heel erg lekker.
maar aan de meeste planten doen ze echt niets!!!
Wil je toch slakkenkorrels strooien, gebruik dan de niet giftige!!
Die van Ecostijl is niet giftig , maar doodt wel de slakken.
Neem je de gewone slakkenkorrels, dan kunnen je huisdieren en kinderen er van ziek worden, en de vogels er van dood gaan!
Vaak worden jonge vogeltjes gevoed met dode vergiftige slakken.
Binnen enkele dagen zijn dan alle jonge vogeltjes in het nestje dood, of een van de ouders, ook dan krijgen de jonge vogeltjes te weinig voedsel en gaan dan ook dood.
Slakken weg vangen is dan ook een betere oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
vergeet de egels niet ed, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik graaf zelf altijd een jampotje met een bodempje bier in de
grond.
Zijn slakken gek op.
Een stuk vriendelijker dan met gif strooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, ja die egeltjes, was ik even vergeten! bonniebiker, werkt prima hoor. Laiperd, ach bier is niets mis mee toch, helemaal bezopen ten onder gaan. :-)
Kijk de mensen willen van de slakken af, maar de grootste fout zit bij de mens zelf, gewoon geen planten in je tuin zetten die de slakken lusten en je tuin meer vogelvriendelijk maken, dan vinden de merels heus wel de slakken.
Kristal
12 jaar geleden
+1 Ed. Zelf "drapeer" ik altijd een vrij brede rand van grof gebroken eierschalen rondom de plant die opgegeten dreigt te worden door slakken. Daar houden slakken echt niet van, die scherpe randen. Maar dan moet de rand wel vrij breed gelegd worden, zo'n 25-35 centimeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben misschien erg dieronvriendelijk maar het afgelopen jaar hebben wij PER DAG ca. 100 á 120 slakken verwijderd uit een tuin, waar bijna niets anders wil groeien dan planten die bij slakken kennelijk goed in de smaak vallen!
Een ware plaag was het dus, in totaal kwamen we op zo’n 950 slakken. Ga die maar eens met bier, koffiedik, schelpen strooien etc. vangen, we hebben dit echt geprobeerd maar het werkte voor geen meter!!!
Dus…. slakkenkorrels gebruikt. ‘s Avonds gestrooid en gelijk de volgende ochtend opgeruimd!
We zijn dit pas gaan gebruiken toen we niet anders meer konden en er nog iets te redden was van de planten die er nog stonden.
We hebben een schaduw/bostuin waar o.a. alleen hosta’s, vingerhoedskruid, judaspenning(vinden ze ook lekker), lupinen (vinden ze héérlijk) e.d. willen groeien, dus zeg maar wat te doen dan? De tuin ligt ook nog langs een snelweg en heeft daardoor waarschijnlijk weinig natuurlijke vijanden voor de slakken?
Dit jaar hoop ik dat, na de strenge kou, ik er minder tegen zal komen en wil preventief gaan werken met de huistuin- en keukenmiddeltjes. Misschien dat je het dan hiermee in de hand kunt houden. Dus mijn antwoord is:
NU al maatregelen treffen zoals bier ingraven (enigste wat nog iets hielp) koffiedik, schelpen etc. (werkte absoluut niet!).
Dus NU!!! beginnen, met eerst bier, denk ik.
burgos
12 jaar geleden
Nou ze vreten je hele tuin kaal die krengen,bij mij lusten ze bijna alles,dus ik gebruik slakken korrels. Sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is volkomen onjuist dat ze vrijwel alle planten opvreten, zoals burgos beweert.
Glaz ja Hosta's en lupine lusten ze graag, vingerhoedkruid laten ze staan. ( is giftig)
Ik neem aan dat je zure arme zand grond hebt in je tuin en redelijk veel schaduw, met zonnige plekken.
Kijk om je heen in andere tuinen welke planten er probleemloos groeien. In ons natuurpark had ik aanvankelijk ook hosta.s geplant, maar die werden ieder jaar aangevreten, hosta's groeien maar een keer per seisoen ( voorjaar) om daarna geen nieuw blad meer te vormen, dus de bladeren met de gaten er in, zie je de rest van ze zomer zitten.
Vaak zie ik mensen slakkenkorrels strooien en die zeggen maanden later, ik heb nog steeds gaten in de hosta zitten, maar dat is logisch, die gaten groeien nooit meer dicht, zo krijgen veel mensen een verkeerd beeld van slakken bestrijden. Het allergrootste probleem met het zeer giftige slakkenkorrels, is dat er toch dode slakken achterblijven die door slakkenetende vogels worden opgegeten ( merels)
Die voeren ze weer aan hun jongen, dus geen nieuwe mereltjes, dus nog meer slakken.
Ook de slakkenetende egel verdwijnt zo. Maar koop nu slakkenkorrels van Ecostijl, daar gaan wel de slakken van dood en niet de vogels!!
En kijk welke planten er in jouw buurt mooi groeien, je zult verbaast zijn hoeveel soorten er nog wel goed groeien zonder de slakkengaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog iets over de slakken, heel vaak in het de segrijnslak en die is uitstekend eetbaar, hij wordt ook wel de kleine wijngaardslak genoemd, maar smaakt veel beter dan de grote wijngaardslak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het een tuin met héél veel schaduw en weinig zon en veel mos (dus zuur?).
Omringd door dikke eiken en er staan nog een paar oude (antieke) appelbomen.
De kiwi heeft het zonnigste plekje en heeft het dus ook best naar de zin(als die niet bloed dus hé).
Bij ons zijn het van die grote dikke naaktslakken!
De eetlust verdwijnt bij mij acuut wanneer ik er naar kijk haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glaz, ja dan heb je dus zure arme zandgrond, prima voor varens en Rhododendrons, in heel veel soorten
Tuinazalea's, Salomonszegel, bol en knolgewasjes, bosbessen, vossebessen, Rubus soorten, (soort sierframboos) Azalea molles, Ribes, Kerria japonica.
En de hosta's maar weg doen, dat blijft een ergenis.
ja die dikke naaktslakken lust ik ook niet;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eddijst.
Bedankt voor de tip, je hebt gelijk de rhododendrons en de varens doen het goed bij ons en ik ga maar eens op zoek naar een aantal van de soorten die jij noemde, dat klinkt goed.Toen wij deze tuin pas kregen (wij huren hem nl. van de graaf) stond die vol met echte frambozen, ik zit er over te denken om die ook maar eens weer een plekje te geven.
Lekker voor ons en de vogels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
frambozen zijn natuurlijk al bosplanten, maar er zijn ook soorten die in de herfst vruchten geven o.a. een heerlijke gele framboos maar er zijn ook sier frambozen, die geven geen vruchten, maar wel mooie bloemen.
Nou lekker aan de slag.
Kristal
12 jaar geleden
Leuk Glaz! Dat je het op die manier gaat doen!
Ed weet wel wat hij zegt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Kristal,
ja volgens mij weet Ed echt héél veel (alles?:-)
Ga echt op onderzoek uit.
Nu nog het juiste tuincentrum vinden die dat alles heeft.
Wist bijv. niet dat frambozen bosplanten zijn!
gr. Gea
Kristal
12 jaar geleden
Ja, Ed weet alles :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het maar niet over computers gaat!!!
Kristal
12 jaar geleden
naah... oké dan, niet over computers ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut Ed dat ik niets weet/wist van je Rana Natuurpark en dat terwijl wij al meer dan 10 jaar op Schouwen-Duivenland onze vakantie doorbrengen. Ook dit jaar zijn we in juni in Burgh-Haamstede op een minicamping. Wie weet kom ik dan eens langs want de foto's maken me nieuwsgierig. Wel ken ik de Sequoiahof in Vlake en die wordt door ons vaak bezocht. gr. Gea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vanaf Burgh-Haamstede is het nog geen half uurtje!
Sequoiahof ken ik ook goed, net zo'n eigenwijs baasje aLs ik. ;-) Heb hier al veel G.V. ers mogen ontmoeten.
Dus welkom, kost je € 2.50 incl. een kopje koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wat is eigenwijs hé, groene vingers hebben jullie wel! Ik vind trouwens dat jullie het klimaat wel mee hebben en....... die zeeuwse klei is helemaal te gek! Nou ik zou zeggen tot dan, kopje koffie gaat er altijd in :-)
Vooraf even bellen denk ik?
We zijn notabene wel in Dreischor geweest. Zeeland is een prachtig land vinden we, heerlijk die frisse lucht, dat licht, de ruimte en het klimaat.