Moeten de boontjes van de Lupine nog aan de plant zitten of kan ik ergens een tak met groene boontjes meenemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
20.6K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de zaden wilt zaaien?

Als je de complete bloemstengel mee neemt terwijl de peultjes nog groep zijn, loop je het risico dat de zaden niet voldoende energie hebben om te kiemen. Beter is het om de zaden minimaal te laten zitten tot de peuljtes bruinig worden. Dan kan je de stengel mee nemen en bv in een krant rollen en ophangen. Er moet lucht omheen kunnen waaien. Echter, de peuljte kunnen open springen en de zaden vliegen dan i het rond: Vandaar de krant er omheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een plant put na de bloei heel veel energie uit de gehele plant om zaad te vormen. Immers, de planten zijn er niet voor ons genot, maar enkel om zichzelf voort te planten. Dat ze er dan in de bloei nog mooi bij zijn dat is voor ons alleen maar mooi meegenomen.

Wanneer je nu die energietoevoer af zou kappen door een stengel mee te nemen waar nog niet rijpe zaden aanzit, dan kun je eigenlijk al wel bedenken dat de zaadvorming het dan moet doen met de rest wat nog in de afgeknipte stengel zit.

Wellicht dat het wel kan met wat in het antwoord van jelle is gegeven, maar ik zou daar zelf niet erg sterk zaad van verwachten.

Mocht je nu toch graag wat rijp lupinenzaad willen hebben, dan wil ik je daar wel wat van sturen (paars). Stuur mij dan maar even een PB met je gegevens, want ze moeten hier eigenlijk al nodig afgeknipt worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is overigens ook de reden waarom een plant soms nog tot een tweede (zij het wat mindere) bloei kan komen wanneer je vlak na de bloei de uitgebloeide stengels eruit knipt. I.pv. de energie voor het vormen van zaad, gaat de plant dan zijn energie steken in een tweede bloei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een tak meenemen.
Mijn uitgebloeide Lupines knip ik af en ik leg de tak op een plek waar ik weer nieuwe wil hebben, gewoon op het zand. Ze verdrogen zelf en ze redden zich prima zelf. Eventueel gooi je er wat aarde op, een Lupine is heel gemakkelijke en komt snel op met zaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht tot de zaadboontjes bruin zijn en haal ze dan van de plant. Laat de boontjes goed nadrogen tot de peulen zwart en goed droog zijn. bewaar het zaad (peultje) op een droge plaats. Het beste in een papieren zak.
Neem je groene peulen mee dan moet de peul vol en rond
zijn,( het zaadje moet volgroeid zijn )en moet je de peulen na laten rijpen zoals hierboven beschreven.