Hoe sla ik het simpelst een grondwaterput in mijn achtertuin (duinzand) om een antieke waterpomp met zwengel op aan te sluiten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Antwoorden (2)

Het simpelst door dat door een bedrijf te laten doen dat er verstand van heeft.

Met behulp van een boorwagen worden er meters boorbuizen de grond in geboord. Elke grondlaag heeft zijn eigen eigenschappen en uit ervaring kunnen we bepalen welke grondlaag het meest waterdoorlatend is. In deze laag wordt de filterbuis geplaatst en de overige benodigdheden worden aangesloten om een goed functionerende bron te krijgen. Om te voorkomen dat de sproeiers verstoppen, de pomp zeer snel verslijt en dat de bron dichtslibt, is het bepalen van de juiste laag van groot belang. Op die manier krijgen fijne deeltjes zoals zand geen kans uw apparatuur aan te tasten. Ondanks het feit dat we op ervaring ongeveer kunnen zeggen hoe diep een bron zal worden, zal dit achteraf pas echt duidelijk zijn.

http://www.waterprojecten.com/bronboringen

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een advertentie van Marktplaats die misschien ook interessant is

http://diensten.marktplaats.nl/tuinmannen-en-stratenmakers/244354642-puls-put-putslaan-grondwater-put-boren-bron-bronboring.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpelst: iemand bellen en de rekening betalen ;-)
maar dat bedoel je vast niet

Afhankelijk van hoe diep het grondwater zit:
In zandgrond, gewoon zelf doen.

Anders ff rondzoeken, het hoeft niet veel te kosten, boeren slaan bronnen ook zelf, tank met water erbij en dan op de onderstaande manier. (zie 3e bron, 11 meter in 30 minuten, met plaatjes)