het is nu eind maart...kan ik mijn ligusterhaag nog snoeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Ligustrum is een uitzondering op de regel, je kunt hem het hele jaar door snoeien, tot wel 10 cm. boven de grond.
Na het snoeien, gaan de slapende knoppen uitlopen, dit zijn een soort van reserve knoppen, die je zo niet ziet zitten.
Dat duurt ongeveer 4 tot 6 weken.
Zou je nu al snoeien, dan beginnen deze slapende knoppen al vast met zich te vormen om later blad te maken.
Snoei je pas over 1 maand, dan duurt het nieuwe blad maken ook 1 maand langer.
Dus snoeien maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ideale periode voor het snoeien van wintergroene hagen strekt zich uit van begin mei tot half september. Na half september snoeien is af te raden: de dan nieuwe scheutjes zijn broos en onvoldoende afgerijpt waarbij ze bij strenge vorst makkelijk kunnen invriezen. Twee tot viermaal per jaar snoeien.

Ik zou dus nog even anderhalve maand wachten.

Toegevoegd na 47 seconden:
Nou een maandje is ook al genoeg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, deze kan je nu snoeien, misschien 14 dagen wachten voor soms nog een beetje vorst. Ik doe het altijd in het voorjaar. Succes er mee.