hoe kan ik de omgeving van mijn vogelhuisje beter maken?

ik heb een vogelhuisje in mijn tuin geplaatst en ik wil weten hoe ik de kans kan vergrote dat er een vogel in komt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

De meeste vogels leven het liefst in het bos.
Daar voelen ze zich prettig en veilig, daar zijn ook veel andere vogels en vinden ze hun voedsel.
Met een mooi woord, biotoop genoemd.
Hoe dichter die biotoop in een tuin wordt benadert, hoe meer vogels zullen er in jouw tuin komen.
In nette schoongeharkte tuinen, vol viooltjes en begonia's, met keurig schoon geboende grindtegelpaden en terrasjes, zullen veel vogels hun biotoop niet in herkennen.
Zet je daar een vogelhuisje neer, tja, wat moeten ze daar dan mee?
Dus is het zaak de tuin aan te passen aan de biotoop van de vogels, b.v. door het maken van een takkenwal, een composthoop, veel vaste planten, heesters met eetbare bessen, dichte hagen om in te kunnen broeden, water in de tuin zoals een vijver, maar ook een plek in die vijver om te kunnen badderen en vooral NIET SCHOON!
Een tuin dus die rommelig gezellig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel eigenlijk: eet-, schuil-, baddergelegenheid.
Ivana
12 jaar geleden
Die tweede foto.....knus plekje voor een gezellige babbel. Daar hoef je niet eens vogel voor te zijn om je er thuis te voelen.
Plus dus, ook voor de foto.

Andere antwoorden (2)

Let op het volgende:

Een nestkast mag niet in de volle zon en regen hangen. Hang de invliegopening daarom het liefst in oostelijke richting. Als deze richting niet mogelijk is, hang de nestkast dan toch op. Vogels bepalen zelf wel of ze een nestkast aantrekkelijk vinden.
Als een nestkast onder een overkapping, dakrand of carport gehangen wordt, is er minder kans op inregenen en opwarming door direct zonlicht. De richting van de vliegopening in dan van minder belang.
Hang een nestkast op minimaal 1.8 meter hoogte zodat katten er niet bij kunnen. Een kattengordel om een boomstam voorkomt dat poes in de boom klimt.
Zorg er voor dat de nestkast op een rustige plaats hangt waar de vogels niet of weinig gestoord worden.
Zorg voor een vrije aanvliegroute zonder takken en bladeren voor de invliegopening.
Het territorium van mezen is 15 meter rondom de nestkast. Hang een volgende nestkast minstens op 30 meter afstand van een andere nestkast.
Stop geen materialen zoals stro of zaagsel in het nestkastje
Als de vogels uitgevlogen zijn, dan is het verstandig de nestkast van binnen schoon te maken (bijv. met heet water).

Toegevoegd na 31 seconden:
http://www.ess.sohosted.com/mezen/Nestkast.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt al een paar goede reacties gehad, hier nog een: de aanvliegroute moet vrij zijn, maar als er een boompje of flinke struik een meter of 3 van het huisje staat, vinden vogels dat ook fijn. Dan hebben ze een landingsplekje vanwaar ze nog even kunnen kijken of de kust veilig is, voordat ze naar binnen vliegen. Ook kunnen de oudervogels daar op elkaar wachten als de een net binnen is met voer, kan de ander die net met voer aankomt even wachten.