Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe blaas ik mijn olijfboom in pot nieuw leven in?

Heeft n iet eerder last gehad van de vorst, maar deze keer wel. Blaadjes vallen er af. Ooit zei een hovenier mij dat als je aan de bast krabt en het is er groen (sappig) er onder, de plant nog leeft, is dus niet verhout. Hij is dus nog zacht onder de bast en groenig, maar wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
17.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De combinatie met een extreem zachte winter, maar daarna extreem strenge vorst, heeft veel tuinplanten de das om gedaan.
Struiken die al jaren lang nooit bevroren, zijn nu wel geheel of gedeeltelijk bevroren.
Mogelijk is je olijf totaan de dikkere takken/ stam bevroren.
Nu rustig afwachten totdat er ergens blaadjes aan komen.
Mogelijk is dat pas in de zomer.
Dat je na het wegkrabben van de bast nog iets groen ziet, geeft niet de zekerheid dat de struik nog in leven is, meestal wel, maar niet altijd.
De schade aan tuinplanten is enorm!
Het meeste is nu nog niet zichtbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een olijfboom in pot is extra gevoelig voor strenge vorst.
Bij strenge vorst tegen het huis aan zetten, liefst niet in de zon, maar beter de vorstperiode even de schuur/ garage in.
Moet wel onverwarmd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon wachten. Zelfs olijfbomen die echt dood lijken (pun not intended), kunnen in de lente weer uitlopen. Dit kan echter wel even duren, dus als andere bomen al in bloei staan en de olijf nog kaal is, kan er nog steeds weer leven in komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hem verpotten of in de volle grond zetten is nog beter. Wel een grotere pot nemen en zeker aanvullen met potgrond om meteen voedsel te geven. Als u hem in de volle grond zet een grotere put maken en eveneens met potgrond aanvullen.
Goed aandrukken en voldoende water geven.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding