Kan je een zonnewijzer in een tuin op het noorden plaatsen?

Onze tuin heeft tot 18.00 zon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan die op het noorden richten. dan lees je het uur met de noorderzon.

Antwoorden (4)

Dan heb je dus tot 18.00 uur de tijd. In de zomer tot 17.00 uur, tenzij de schaduwen dan anders vallen.
Zonnewijzers staan vaak op een zuiltje. Het kan helpen als je hem verhoogd neerzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. De zon gaat over het zuiden, zodat het zonlicht richting het noorden gaat. Als je het uur 12 maar op het zuiden blijft richten, kan dat gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je een zonnewijzer overal plaatsen.
Zolang de zonnewijzer licht van de zon vangt kiun je de tijd aflezen, anders is het nog steeds een ornament.
De pijl of stift van de zonnewijzer dient op de poolster gericht te worden om een schaduw op de juiste tijdstrepen te vormen.
Nog een mooie Duitse volkswijsheid:
"Mache es wie die Sonnenuhr, zähl die heitere Stunden nur"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lukt enkel als die vrij kan opgesteld worden maar niet tegen een muur ophangen die naar het noorden gericht is want daar komt geen zon op.