Hoe diep en hoe ver uit elkaar moet ik wilgen poten voor een "hakgriend"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Het beste antwoord

Is het een enkele rij, dan is 1 op een meter prima, het ligt er aan, hoe lang je het wil laten groeien voordat je gaat zagen, wil je dikker hout, dan zou ik 1 op 2 m zetten.
Neem als je kan, zo dik mogelijke stekken, die een cm of 60 de grond in gaan, bij voorkeur van de gewone schietwilg, dat is de soort waar de meeste knotwilgen ook uit bestaan.
Polsdikke stekken van 2 m lang, gaat het beste.
Zorg voor een grasloze en losse ondergrond, groeit er wel gras onder, dan verstikt dat gras de stekken, die dan amper zullen gaan groeien.
Onder de stekken, de kale grond afdekken met een dikke laag houtsnippers of gemalen boomschors, is uitstekend voor de grond en tegen onkruid.
Indien je het goed doet, heb je het eerste jaar al nieuwe takken van wel 2 m.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe diep ze moeten staan hangt af van de grondwaterstand. Liefst net onder water, dan slaan ze het best aan. Zelf heb ik stobben van 1 a 1,3 meter hoog, dan hoef ik niet te bukken bij het snoeien. Normale hoogte is ca. 0,5 meter.
Als je genoeg stokken hebt van 5-10 centimeter dikte kun je ze om de meter zetten. Als ze dan groter worden sterven de zwakste vanzelf af omdat ze te weinig licht krijgen. Of die zichtbaar achterblijven zaag je na 2 of 3 jaar weer om. Normale afstand is 1,5 a 2 meter. Je kunt er ook voor kiezen om ze in rijen op een meter te zetten, en dan voldoende ruimte tussen de rijen om er met een tractor tussendoor te rijden, pakweg 3 meter.
Er de eerste 2 jaar helemaal vanaf blijven, behalve als de bramen of brandnetels de boel overwoekeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees het eerder gegeven antwoord nog eens over. Schietwilgen zijn niet geknotte knotwilgen. Griendhout is een heel andere soort! Je kunt wel lage knotwilgjes bij elkaar zetten natuurlijk, maar een griend is toch echt wat anders.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees het eerder gegeven antwoord nog eens over. Schietwilgen zijn niet geknotte knotwilgen. Griendhout is een heel andere soort! Je kunt wel lage knotwilgjes bij elkaar zetten natuurlijk, maar een griend is toch echt wat anders.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het gaat er maar om wat hij met de wilgen gaat doen.
Wil hij er kachelhout van oogsten?
Wil hij echt wilgentenen hebben?
Of wil hij alleen maar een griend namaken, dus voor de sfeer e.v.t. ook voor de vogels.
Dat is niet duidelijk in de vraag.
Het kachelhout van de schietwil is prima en heel snel op dikte. ( 3 jaar)
Wilgen voor het maken van zinkstukken, zal toch wel niet de bedoeling zijn.
En manden vlechten, ja, misschien.
Misschien horen we het nog van hem.
teusvh
12 jaar geleden
Als het om het brandhout is te doen kun je beter eikenhakhout verbouwen. Dat groeit half zo snel, maar brandt 2 keer langer. De opbrengst is dus dezelfde, maar je hebt er minder werk aan. De natuurwaarde van beide is ongeveer hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eikenboompje van 3 jaar oud is nog maar amper een meter hoog, pas het vierde of vijfde jaar, komt er de groei in.
je kunt ze niet stekken zoals bij een wilg en pas bij 10 jaar kan wat hout zagen, dat dan weer 5 tot 8 jaar nodig heeft om aan te groeien.
Ze groeien niet erg best op kleigrond, richting de kust al helemaal niet, terwijl wilgen op alle grondsoorten groeien.