tuinpad is omhoog gekomen door opvriezen. afwachten of uitgraven?

de deur van het schuurtje gaat naar buiten open, en kan nu niet meer open. Kan dus niet bij mijn fiets en gereedschap.
Zakt het pad weer nu het dooit, of moet ik de tegels er uit halen en opnieuw leggen?
Gaat om hooguit anderhalve cm.

Toegevoegd na 3 dagen:
deur kan alweer een paar dagen gewoon open. hoef er dus niet acuut iets aan te doen.
of ik in de zomer zin heb om het pad uit te graven weet ik nog niet. als het ieder jaar maar een weekje is dat ik er last van zou hebben, dan overleven we dat wel. als het vriest ga ik toch niet veel fietsen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
17.5K

Antwoorden (6)

Je kunt beter afwachten tot de ondergrond weer is ontdooid, want nu uitgraven gaat niet lukken. De grond is nog bevroren.
Als alles helemaal ontdooid is zou je kunnen overwegen om het pad iets te verlagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het pad verlaagt overigens vanzelf weer als alles weer is ontdooid, maar misschien krijg je de volgende winter weer hetzelfde, dus evt. verlagen na dooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afwachten. Er zit altijd vocht(water) in de grond. Als water bevriest, zet het uit. De tegels komen dan omhoog. Water word vanzelf weer vloeibaar tijdens de dooi. Dan 'krimpt' het weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegels eruithalen gaat je niet lukken: die zitten keihar vastgevrorren. De temperatuur is hoog genoeg: morgenochtend kan de deur wel weer open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je nu kunt doen staat al in de andere antwoorden. Gewoon afwachten. Er zit niets anders op. Zolang de grond nog bevroren is, kun je toch niet veel. De tegels zullen niet vanzelf weer helemaal op zijn plek terugkomen. In een later stadium (in de zomer is het ook een stuk aangenamer werk) kun je nog wat doen om het probleem in de toekomst te verkleinen. De belangrijkste oorzaak van het opvriezen is, dat de ondergrond daar aanleiding toe geeft. Het zal waarschijnlijk geen waterdoorlatende laag zijn (minimaal 25 cm dik). Daardoor is de laag vlak onder de tegels gevoelig voor opvriezen en ontstaat snel dit probleem. Oplossing tegels verwijderen, bovenlaag minimaal 25 cm uitgraven en vervangen door waterdoorlatende grond. Meestal zal dan het probleem opgelost zijn. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitbreken is de enig optie om dit probleem voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen.
Waarschijnlijk zijn deze tegels op een betonnen ondergrond aangebracht waardoor het water tss de tegels en het beton niet weg kan. Volledig uitbreken, beton incluis. Een onderlaag maken met steenslag, daarop een laag zavel van min 5cm en de tegels opnieuw leggen in een bedje van cementmortel. Zo voorkom je problemen in de toekomst als het nog eens stevig gaat vriezen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen betonnen ondergrond (onder de schuur zelf wel.
maar wel bedje van cement.
Door de vorst komt de verharding omhoog, na flink wat dooi is dat weer over, gooi er af en toe een emmer warm water over de straat, dan gaat het sneller.
In het voorjaar, de onderkant van de deur een cm. of 3 afzagen, dan kan het niet meer gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de deur van de woningstichting afzagen wil ik niet. bovendien zit er dan een enorme kier in de schuur, krijg ik allemaal muizen binnen in de schuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien er een kier onder de deur is na het afzagen, sla ( schroef) je een plankje op de dorpel en de kier is weg.
Vergeet niet. als de vorst nog 3 weken had aangehouden, je nog 3 weken langer niet in de schuur kan.
En hoe langer het vriest, hoe langer het moet dooien voordat je er in kan.