Hoe kun je onkruid met lange diepe wortels het beste weghalen?

Want bij het eruit trekken breken de stammen/ stengels af.
En blijven de wortels zitten.
Zo komt het ongewenste gewas steeds weer terug.
(bv. "kweek"gras en heermoes)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
17K

Het beste antwoord

Kweekgras , heremoes, akkerdistel ,zevenblad e.d. hebben ondergrondse wortelstokken, die bedoelt zijn om de plant de winter te kunnen overleven.
Hierin zitten veel voedingsstoffen en knoppen voor de nieuwe groei.
Door het uittrekken van deze planten, blijven deze wortelstokken achter in de grond en vormen nieuwe planten.
Wil je niet met gif spuiten dan is een goede oplossing, laat de onkruidplant eerst flink door groeien, pak hem dan zo laag mogelijk bij de grond en trek hem er uit.
Meestal blijft er een stukje wortelstok aan zitten.
De plant moet nu opnieuw en nieuwe plant gaan vormen en dit gaat ten koste van de voedselvoorraad in de wortels.
Hierdoor verzwak je de plant, dit volhouden en het onkruid krijg je zo aardig onder controlle.
Ga nooit graven in de grond, want dan gaat het resterende onkruid alleen maar harder groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Laat een shovel komen en tot 1 meter diep de hele tuin uitgraven en dan een paar vrachtwagens vruchtbaar zand of gemeste tuinaarde er weer in terug, kost een paar centen maar dan ben je wel klaar in één middag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat genoteerd,
we zullen zien :-)
Neem een of meer geiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een distelsteker.Lijkt op een taps toelopende grondboor welke je om de distel of ander onkruid draait en vervolgens met wortel en al naar boven trekt. Regelmatig zijn ze bij de Lidl te koop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef de planten pure schoonmaak azijn. Spul zal de en plant verzuren. Als de plant verdort is dan trek je hem er zo uit. Ook ia de geïnd te zuur geworden voor herhaling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van bovenstaande antwoorden is het met zoutzuur altijd succes verzekerd voor de komende 50 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals genoemd: Wortelstokken zijn de opslag van voedsel om ze de winter door te helpen / slechte tijden te overbruggen. Dus je moet meermaals de plant verwijderen & zoveel mogeljik wortel wegnemen. OF zorgen dat de wortelstokken leeglopen.

Wat ik gedaan heb in onze tuin waar we kweek & zevenblad hadden: Aan het einde van de winter een aantal houten platen in de tuin gelegd over de plekken waar deze planten staan. Zodra de tuin begon te groeien, kwam ook het onkruid boven de grond. Door de platen hout krijgt de plant geen zon, en blijft wit/geel. Dit elke week weg geschoffeld. Hoerdoor forceer je de planten om alle energie op te gebruiken. Na een maandje werden de planten zo dun en iel dat we de platen weg hebben gehaald, en elke dag diep (5-10 cm) geschoffeld hebben. Aan het einde van het voorjaar haddenw e geenn last meer.

Om te trekken is het enige: De plant aan de wortel zelf trekken, en heel langzaam. Echter, de hele wortel haal je meestale er niet mee weg. Eventueel een distelsteker gebruiken, maar dat werkt alleen als de wortels mooi recht lopen, hetgeen met zevenblad niet het geval is (Daar lopen ze horizontaal).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Forget it baby.
Je raakt nooit van kweek af.