Dat is kruidje-roer-me-niet, uit de mimosa familie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om precies te zijn: Mimosa pudica.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een van de planten op de wereld die je kan zien bewegen, het is het kruidje roermeniet.
Soms als kamerplantje te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruidje-roer-mij-niet (Mimosa pudica) of gevoelige mimosa, behoort tot de vlinderbloemenfamilie.

Toegevoegd na 1 minuut:
info:
Het is een kruidachtige plant die aantoont dat planten niet alleen leven, maar ook zeer snel kunnen reageren hoewel ze geen zenuwstelsel hebben. Dit gebeurt met behulp van signaalstoffen. Bij aanraking van het evengeveerde samengestelde blad of door de wind gaan de 1 cm lange blaadjes "dicht" (vouwen samen). Dit fenomeen treedt alleen op bij luchttemperaturen boven de 18 °C. De bladsteel waar de bladeren aan zitten kantelt ook richting de stam. Niet de hele plant reageert maar alleen het deel dat aangeraakt wordt. Na enkele minuten strekken de bladstelen weer en vouwen de bladeren zich weer open.