Hoe lang duurt het voordat een orchidee opnieuw bloeit?

Vooral benieuwd wanneer er een nieuwe scheut aankomt, heeft dit iets met seizoenen te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.1K

Antwoorden (3)

het kan wel een half jaar of langer duren voordat er weer een bloemstengel gaat groeien. In tussentijd gewoon (weinig) water blijven geven, dan komt het vanzelf goed.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je die oude stengel dan helemaal eraf knippen?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik wacht al drie jaar, maar er komt geen knop meer aan ;) "Als de eerste bloemen op de steel zijn uitgebloeid, snijdt men de stengel zo laag mogelijk af waarna u ze een rustperiode geeft. Dit geldt voor alle soorten, behalve voor de bekendste potorchidee, de Phalaenopsis (*). Deze dient men boven het tweede of derde oog af te snijden. Dit heeft als voordeel dat de nieuwe tak al na enkele weken tot maanden kan verschijnen op dezelfde steel, terwijl het anders wel 4 tot 8 maanden kan duren voordat zich een nieuwe steel aankondigt. Dit trucje bij de Phalaenopsis kan men echter maar 1 tot 2 keer herhalen. Daarna moet de tak zo laag mogelijk worden afgesneden". (*)
http://www.google.nl/search?q=Phalaenopsis&hl=nl&client=firefox-a&hs=uXj&rls=org.mozilla:nl:official&prmd=imvnsr&source=lnms&tbm=isch&ei=itAeT6bxI4yh-Qbqj9w7&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCUQ_AUoAQ&biw=694&bih=432 Bron: http://www.orchidee-idee.nl/verzorging.html
burgos
12 jaar geleden
Komt goed, een half jaar,pffffffffffff
*Wat moet u doen als uw orchidee is uitgebloeid?
Een Phalaenopsis kan ongeveer 3 tot 6 maanden bloeien, is uw plant uitgebloeid en de steel is nog groen dan kunt u hem boven het derde oog afknippen.
Hoe ziet u wat het derde oog is? Langs de steel zitten een soort schutblaadjes dit worden ogen genoemd. Het is heel goed mogelijk dat op dit punt uw orchidee weer uitschiet. Als de steel verdroogd is kunt u deze het beste geheel afknippen. Zet de plant ongeveer 7 graden koeler weg, maar blijf de orchidee gewoon verzorgen zoals u de plant ook verzorgde toen deze nog in bloei stond. Na enige tijd schiet de plant weer uit en komt er een nieuwe steel in. Het duurt dan ongeveer honderd dagen tot de orchidee weer gaat bloeien.

Ik heb de site mee gestuurd zodat je misschien meer kennis kan maken met je plant soort

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen mijn orchidee na maanden uitgebloeid was ben ik naar een tuincentrum gegaan en heb nieuwe orchideeengrond gehaald. Ik heb de oude grond geheel verwijderd en heb de plant in de nieuwe grond gezet. Na een maand of vier begon de plant weer volop te leven en na enkele maanden verschenen weer de eerste bloemen.