Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Loopt de kiemkracht van zaden voor de moestuin terug als ze te koud hebben gestaan?

De zaden voor de moestuin zijn per ongeluk deze winter in de schuur blijven liggen waar de temperatuur mogelij onder de nul graden is geweest, is hierdoor de kiemkracht terug gelopen?
De zaden zijn nog houdbaar tot 2016 en hebben in een afgesloten plastic bakje gelegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kiemkracht van zaden wordt echt niet bepaald door het koud of warm opslaan van deze zaden. Wel is het van belang dat de zaden niet vochtig worden. Dat de kou geen invloed heeft op zaden bewijst wel het feit dat ik in mijn diepvries al vele jaren gedroogde bonen en peulen bewaar. Al hebben de bonen en peulen vijf of tien jaar in een diepvries gelegen, de kiemkracht blijft gewoon goed en ieder jaar als ik ze in de grond leg dan zie ik de zaden, mits de temperatuur beter wordt dan hij nu is, in enkele weken opkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit geeft een opluchten gevoel:)
Dank je.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, in de natuur blijven de zaden ook overwinteren, en dan krijgen ze ook vorst over zich heen
(Lees meer...)
11 jaar geleden
De kiemkracht van zaden wordt meer bepaald door ouderdom en verdroging en niet zozeer door klimatologische omstandigheden waaronder zij bewaard worden.

Zelfs de aangegeven houdbaarheidsdatum (2016) hoef je niet serieus te nemen.
Deze datum wordt aangegeven omdat de distributeur gevrijwaard wil blijven van claims als de zaden minder zouden presteren na deze datum.
Daarom wordt er voor een veilige houdbaarheidsdatum gekozen.
Zaden die ver na deze datum nog worden gezaaid zullen meestal prima presteren en voor gezond gewas zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding