Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe lang nestelen hommels?

We hebben een hommelnest in de spouwmuur bij de achterdeur. Het is dus een drukke looproute. Ik twijfel of ik de ingang alsnog moet afsluiten, maar liever doe ik dat niet. Verplaatsen is geen optie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hommels zijn totaal niet agressief, dus als je er niet echt last van hebt zou ik ze lekker met rust laten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eind juni is is het einde van de voortplantingscyclus van de hommels. Het kan na juli nog even duren voor ze allemaal weg zijn, alleen de akkerhommel broedt door tot in september.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hommels nestelen ook dikwijls in spouwmuren, vooral als die geïsoleerd zijn. Ze gebruiken de isolatie voor hun nest en brengen er dus niets van naar buiten. Veel schade doen ze dan ook niet. Als men niet wil dat er een volgend jaar opnieuw een koningin een broednest start, is het wenselijk om de open stootvoegjes te voorzien van een propje gaas. De ventilatie blijft dan bestaan, maar de hommel kan er niet in.
(Lees meer...)
Z512099
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding