Wat doe je in periode dat het s`nachts vriest met de vijver (pomp)??

vriest hij kapot, of moet hij er uit of zo?

Toegevoegd na 15 minuten:
het gaat om een pomp die in een grote speciebak zit, hij pomt het water over een grote steen. het is dus niet echt een vijver ofzo, maar een steen met een bak er onder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Vijverpompen kunnen heel goed onder water in de vijver blijven, maar dan wel diep genoeg.
Ze mogen nooit in het ijs terecht komen, dan vriest de pomp stuk.
Maar een grote bak , dus geen vijver dan kan die bak in een koude winter geheel bevriezen, dus ook de pomp!!
Dus tijdig er uit halen en hem vorstvrij bewaren tot het voorjaar, let er wel op, dat sommige pompen in de winter in een emmer met water moeten staan, ander drogen de pakkingen in!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt er vanaf hoe erg het gaat vriezen en hoe lang, maar op het moment dat dat gebeurt ben je wel te laat. De pomp eruit halen uit voorzorg is altijd het meest veilig, al moet ik heel eerlijk bekennen dat soms ook jaren over te slaan. Dat gaat nu al zo'n 5 jaar goed.

Maar dit jaar haal ik m eruit, zodat ik ook de mogelijkheid heb de pomp goed schoon te maken en de bak in het voorjaar met schoon water te vullen.
14 jaar geleden
je kan er zo'n piepschuim ding inleggen voordat het water bevroren is. Dat zorgt voor genoeg zuurstof en luchtcirculatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Dat is alleen voor het openhouden van de ijslaag. Dat helpt niet tegen het bevriezen van de pomp. Hier gaat het niet om een vijver, maar om een waterelement of soort waterval, maar zonder vijver.
In een vijver van meer dan 60cm diep kan je meestal je pomp wel laten staan, maar met een speciebak loop je toch een flink risico, ook voor de bak, vooral als je wat verder van zee zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het om zo'n steen gaat waar water door omhoog komt ? kun je de pomp ook gewoon door laten lopen . dat geeft een heel mooi ijssculptuur . je moet dan wel de kuip waar de pomp in staat regelmatig bijvullen , anders loopt de pomp droog en gaat ie stuk . gr eric