Is het mogelijk dat betontegels op zwarte grond vast komen te liggen? Zo ja, hoe?

De grond onder de tegels is aangetrild en de tegels die er nu in liggen ook. De meeste tegels liggen vast, maar een aantal blijven los liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.8K

Het beste antwoord

In zwarte grond zit veel humus.
Deze humus ( organische stof) neemt veel water op als het veel regent. ( wordt modder).
Hierdoor gaat het uitzetten en wordt minder stabiel.
Loop je er dan overheen, dan gaan de tegels wiebelen, deze tegels blijven los leggen, omdat de grond onder de tegels nu niet meer vlak is.
Haal in ieder geval de losliggende tegels er uit, graaf wat zwarte grond weg en vul dit aan met straatzand.
tegels weer terug en sla ze met een rubber hamer, of een zware houten paal vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat zal niet lukken hoor,
er moet echt zand onder.
Als het regend wordt de zwarte
grond nat en gaat zakken.
burgos
12 jaar geleden
op degelijke zeeuwse klei blijven de tegels prima stabiel liggen - als ze eenmaal liggen.
Ik zou de grond niet eers aantrillen, maar uitvlakken en daarna de tegels vasttrillen. (Ik deed dat gewoon met een rubber hamer).
Het is een rotwerk, veel meer werk dan met een mooi zandbed, maar het gaat uiteindelijk wel.