Ik heb zo'n 6 jaar geleden een appelboom pitje in de grond gestopt en het is inmiddels een mooie boom. Er komt alleen geen bloesem in, waarom niet ?

En geen bloesem is ook geen appel helaas.. ik weet niet meer wat voor soort appel het was, en dus ook niet of de boom zelfbestuivend is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

De appels die je in de winkel koopt zijn afkomstig van zeer ver doorgekweekte boomsoorten. Deze bomen laten zich selcht via zaar vermenigvuldigen; Voor de handel worden deze bomen van stekken en/of enten geproduceert.

De zaailingen zijn slecht tot bloeien te brengen. Als ze al bloeien, is het maar afwachten of er lekkere vruchten aan komen. Vaker niet dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit zaailingen van appels, komen vrijwel altijd de wilde appel terug.
Deze wilde appels zijn forse bomen, die pas gaan bloeien, als ze 8 a 10 jaar oud zijn.
ook zijn ze dan meestal al 3 tot 5 m hoog.
Aan sommige wilde appels, komen mooie kleine appeltjes aan, die soms erg lekker smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuke foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de webcam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet jij die appeltjes? Ik ben altijd bang dat ik pijn in mijn buik krijg als ik verwilderde appeltjes eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle sierappeltjes zijn eetbaar, maar de meeste zijn erg zuur en wrang.
Meer dan een zal je dus ook nooit eten,
Maar een appel blijft een appel, dus kan je ze eten.
De appeltjes op de foto, zijn trouwens wel heel erg smaakvol, heb er ook al eens appeljam van gemaakt, super lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Illumneussie leuk dat je dit deed, en ook ik heb gehoord dat je ongeveer 10 jaar moet wachten tot dit gaat bloeien. Maar ik dacht dat je appelboom enkel bloeide na enkele meters te hebben gegroeid, maar dit is dus niet zo. (gelukkig maar) @ Eddijst: je schreef: "Aan sommige wilde appels, komen mooie kleine appeltjes aan" is dit dan niet altijd zo?
En hoe kun je dit dan weten, of die appeltjes groot of klein gaan zijn? (zonder 10 jaar temoeten wachten)
En hoe groot zijn dan die kleine appeltjes in millimeters?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jan, rondom de meeste boomgaards, staan een rij wilde appels voor de bestuiving van de appels zelf.
Dus zijn gezaaide appels, altijd wilde appels.
In ons natuurpark staan er een stuk of 10 die zijn daar opgekomen van weggegooide klokhuizen.
Enkele er van gingen in het 9de jaar bloeien.
Hieraan kwamen kleine gele appeltjes, van een cm. of 2 die erg zuur en wrang smaakten.
Een andere ging in het 10 de jaar bloeien en gaf appeltjes die je op mijn foto kan zien. prachtig geel van kleur en een rode blos, vooral bij de appeltjes die in de zon hangen, de andere zijn gewoon geel.
De smaak van deze is uitzonderlijk goed en deze appeltjes blijven er lang aan hangen ( nu nog steeds)
terwijl de meeste wilde appeltjes er al lang af zijn gevallen.
Zolang de boom niet heeft gebloeid en vruchten heeft gegeven, kan je aan niets zien wat het wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Eddijst voor het antwoord hier. En ik zal met die info eens proberen om er enkele appelbonsai van te kweeken. (ik heb er dan ook 10 jaar voor hé)
Dus als ik het goed begrijp van elke gewone (gekochte) appel (zaadje) krijg je één wilde appel! ;)
Nogmaals bedank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jan, nee niet helemaal, appels worden bewust gekruist om nieuwe soorten te krijgen.
Maar dat zou ook spontaan kunnen gebeuren, dus niet alle gezaaide appels zijn wilde appels, een heel enkel keer, zit er ineens een prima appel tussen, zo ontstaan er dus nieuwe soorten.
Maar omdat de kweker voor de bestuiving wilde appels rond zijn boomgaard zet, is de kans erg groot, dat er uit deze pitjes vrijwel alleen maar wilde appels ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi eddijst, en als ik appelpitjes gebruik van appels dit groeien van mijn appelbomen? Of versta ik het hellemaal verkeerd? En lukt dit niet van mijn appelaars?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een consumptieappel is altijd al een kruising, dus komt de appel niet soortecht uit zaad terug, het is dus altijd een verrassing wat er uit komt.
Dus zaadjes van je eigen appels kan natuurlijk ook.