Wat is de minimum afstand tussen de horizontale takken van leilinden?

Wij hebben in onze tuin vanachter leilinden laten zetten, alleen vindt de achterbuur nu dat ze te hoog zijn. Na wat heen en weer gepraat, hebben we besloten ze te verlagen. Aangezien de bomen nog redelijk jong zijn, kunnen we hopelijk nog "opnieuw beginnen". Ik ben van plan om de 4 horizontalen die er nu zijn te herverdelen. Dat wil zeggen de bovenste eraf, en de ruimte tussen de tweede en de onderste te verdelen zodat ik nog steeds 4 horizontalen overhoud. Alleen vraag ik me af of dan de horizontalen niet te dicht bij elkaar komen. Is er daar een minimum voor? Of kan ik dan beter gewoon de huidige 3 onderste horizontalen laten zitten?

Toegevoegd na 46 seconden:
PS de foto is van maart van dit jaar, ondertussen zijn de bomen dus nog wel een beetje verder uitgelopen.

Toegevoegd na 47 seconden:
PS de foto is van maart van dit jaar, ondertussen zijn de bomen dus nog wel een beetje verder uitgelopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (2)

Zonder deskundigheid te claimen op dit terrein zou ik zeggen dat er geen minimale afstand is. Het is vooral een esthetische kwestie. Het gaat er dus vooral om wat je mooi vindt. Daarbij kun je wel de top eruit halen, maar het zal heel lastig zijn om onderaan nieuwe takken te kweken, zo je dat al zou willen. Er zullen wel regelmatig nieuwe zijscheuten komen, maar zelden op de gewenste plek en dan nog zullen ze langzaam groeien. De groeienergie gaat namelijk vooral naar de top. Hoe je anders vier horizontale takken over denkt te houden als je de bovenste verwijderd weet ik niet.

Wellicht is het mogelijk om nieuwe horizontale takken te enten op de plek waar je ze wilt hebben. Enten is een veel gebruikte methode, zij het voor andere toepassingen, maar het zou me eigenlijk verbazen als het niet zou werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan precies doen wat je zelf al voorstelt, maar als oude en nieuwe takken wil leiden dan gaat de sapstroom toch meer naar de dikke takken en de kleine blijven dus achter in groei,
de top zou ik insmeren met hars, om te voorkomen dat hij dood bloeid of gedeeltelijk indroogt
het beste is dus nu in een zachter winterperiode om ook vorstschade te voorkomen, maar je moet wel hebben beslist voor dat de sapstroom weer opgang gaat komen

succes Ad