Wanneer kan ik een redelijk grote tak van mijn berk afzagen?

Mijn berk heeft een relatief grote zijtak die langzaamaan lastig begint te worden voor de buren. Die zijtak moet er dus af, maar dat heeft geen haast - zolang het tussen nu en eind 2012 gebeurt, is het snel genoeg.

Voor het geval het uitmaakt: het is een treurberk / hangende berk (ik ken de officiële naam niet).

Op welk moment in het jaar kan ik die tak het beste afzagen?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Het beste antwoord

Het juiste tijdstip is afhankelijk van het verloop van de winter.
In een koude winter komt de sapstroom na half febr. pas op gang,soms zelfs pas in maart, echter in een zachte winter soms al eind januari.
Snoeien zonder risico, is vanaf het moment dat het blad er al weer aan zit (voorjaar), totaan half januari.
Dus nu is een uitstekende tijd.
Voorkom afscheuren van de tak tijdens het zagen, door hem eerst te lang af te zagen, daarna de resterende stomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tussen een paar weken na bladval en midden februari. na die tijd loop je het risico dat de sapstroom van de berk op gang komt (Vaak al einde feb) en dat de boom erg verzwakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze tak kan je gedurende de hele winter afzagen. Alleen met vorst even wachten totdat het niet meer vriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het beste de tak afzagen als de boom in rust is.
Geen blad meer heeft.
Zaagsnede zo klein mogelijk maken.
In het voorjaar komt de sapstroom weer op gang.
Liefst voor die tijd dus afzagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het beste voor de boom zoekt, doe het dan zo tegen de langste dag. Maar het mag ook, maar is wel minder goed zo in november en december. Kiezen moet jezelf, maar ik zou het in de zomertijd doen. Cor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt vanaf nu grote en kleine takken verwijderen van elke boom die zijn blad verloren is. Wil je een grote tak zonder schade of inscheuren afzagen, zaag dan aan de onderkant van de tak eerst een tot twee cm diep in. Daarna zaag je aan de bovenkant van de tak totdat de tak afbreekt. De breuk zal dan mooi zijn en verder geen schade aan de boom aanrichten. Zet de ladder echter nooit tegen de tak die je wegzaagt.