hoe moet je bestraten met stenen van ongelijke hoogte?

normaal gesproken doe je laag wit zand, egaliseren, trillen, stenen neerleggen, intrillen, invegen met zand. Kun je dit ook doen met stenen van ongelijke hoogte of krijg je het dan niet egaal (straatklinkers die niet helemaal gelijk van hoogte zijn).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Het beste antwoord

Als je toch over een trilapperaat kan beschikken, dan tril je na het leggen je hele straat weer vlak.
Tijdens het trillen, gaan niet alleen stenen naar beneden, maar sommige ook omhoog, het meetrillende zand dat omlaag wordt getrild, kan ook een steen die te laag ligt omhoog trillen.
Zo kan je met ongelijke stenen toch een uitstekend vlak straatje krijgen, wel voor het trillen wat zand er over heen gooien en pas op, dat er geen kleine steentjes in zitten.

Inf. uit eigen ervaring, hovenier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Precies hetzelfde alleen moet je tijdens het leggen de hogere stenen erin kloppen met een staathamer of een vuistje met een rubber dop.
Als alles ligt gewoon aftrillen en invegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ondergrond egaliseren, de stenen neerleggen en met een hamer gelijk proberen te slaan ( Dus de ene steen dieper de grond in) , waterpas erop leggen en met de hamer ze verder waterpas maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan wat het verschil in hoogte is.Ik denk als het een kleine halve centimeter is dat het nog wel mogelijk is.
Maarwel erg lastig,halve centimeter kan je misschien nog wel weg slaan..(dieper in het zand slaan)

Toegevoegd na 21 uur:
Kan alleen in losse boven grond natuurlijk...
eerst egaliseren losse grond licht afvleien en gelijk aftikken. 60 bij 60 met een rubberen hamer,40 bij 40 ook,30,30 ook, met een stratenmakers hamer, klinkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat in principe hetzelfde, maar de hogere klinkers moeten, als het zand nog niet te stevig aangetrild is, ingeklopt worden met rubberen hamer. als het er veel zijn, kun je overwegen ze eruit te halen en ermee te beginnen.(de ene kant wat minder zancl)