Slakken houden een winterslaap. Het is afhankelijk van de soort of ze dat alleen doen of in groepen. De meeste slakkensoorten graven zich in voor de winterslaap, en trekken zich diep terug in hun huis. De ingang wordt afgesloten door een mengsel van slijm en aarde, dat hard opdroogt. Zo is de slak verzekerd van een ongestoorde slaap. De afsluiting zorgt er ook voor dat de slak niet uitdroogt of kan bevriezen. Op die manier kan het dier wel 3 tot 4 maanden overleven. Als het weer warmer wordt, breekt de slak door de afsluiting en begint een nieuw leven. Wordt het in de zomer te warm, dan trekt de slak zich ook terug.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste slakken kruipen weg in koude of droge jaargetijden en houden dan een soort winterslaap. Tijdens deze winterslaap sluiten huisjesslakken de opening van hun huisje af met een vlies van opgedroogd slijm....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste slakken verbergen zich voor de gure winter en houden een lange winterslaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste slakken verbergen zich voor de gure winter en houden een lange winterslaap. De huisjesslak maakt de opening van haar huis potdicht met een hardwordend slijm. Het huisje beschermt de slak tegen vijanden en voorkomt dat het lichaam uitdroogt.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte min.
+ van mij, want dit is gewoon een goed antwoord.