Vanaf hoe laat heb je zon in de tuin als je een tuin op het noorden en tot hoe laat?

De tuin is ongeveer 10 meter diep! Of hebben jullie meer gegevens nodig om hierop te kunnen antwoorden?

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan vooral in de zomer!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
71.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomer vooral! maar het liefst gemiddeld over het hele jaar genomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ook heel erg af of er bomen omheen staan en hoe hoog die zijn (bij ons staan bomen van meer dan 25 meter hoog en die benemen heel wat zonlicht, zelfs in de zomer)
bomen zijn jammer genoeg niet van ons anders had ik ze wel ingesnoeid :-)
Ivana
12 jaar geleden
..... en de hoogte van het huis.

Het beste antwoord

Mijn tuin zit ook aan de noordkant, ik heb het terras dan ook achter in de tuin gemaakt in plaats van standaard tegen het huis, tevens heb ik nog een klein terrasje tegen het huis.

Ik kan de hele dag in de zon zitten, 's middags heb ik wel in een groot gedeelte van de tuin schaduw doordat het huis er voor staat, maar door de ligging van het terras zit ik gewoon lekker in de zon.

Een tuin in het noorden heeft de hele dag zon, alleen minder dan een tuin op het zuiden, je zult het ontwerp van de tuin moeten aanpassen hierop als je van de zon wilt genieten.

Persoonlijk vind ik het prettig om een huis op het noorden te hebben, bij veel warmte is de schaduw van het huis een verademing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist in een warme zomer is een tuin op het noorden super!

Andere antwoorden (5)

Met een noordelijk gelegen tuin zal je helaas weinig zon hebben.. De zon komt op in het oosten, gaat over het zuiden en gaat onder in het westen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maaar, vanaf hoelaat TOT hoelaat?
Mijn achtertuin is op het noorden, en die is denk ik een meter of acht diep. Achterin heb ik in de zomer de hele dag zon. Die schijnt over het huis heen.
Ik woon in een hoekhuis, dus als de zon naar het westen gaat, schijnt hij langs het huis en heb ik nog meer zon, dat is onze bonus wat dit aangaat. Maar ik heb buren die tegen de schuur (achterin de tuin) druiven hebben. Want daar heb je genoeg zon.
Het hangt dus wel een beetje af van de factoren. Welk seizoen, hoe hoog is je huis, hoe diep is je tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nijn balkon op t zuiden en heb vanaf 9,10 uur een warme zon. In de middag is het loeiheet.
Mijn overburen hebben (tuin op noord) pas tegen 16 uur de zon vol in hun tuin. Daarentegen kunnen zij wel langer aangenaam buiten zitten in de avond.
Én, als je overdag werkt heb ik met balkon op zuiden dus wat meer oech en kijk ik enigszins jaloers naar de buurtjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval heb je in de ochtend en in de namiddag een tijdje zon.
Verders is het van belang, hoe hoog je huis is, is die niet zo hoog, dan heb je achter in je tuin ook in de middag zon.
Is het echter een hoog huis, dan zal je tussen 11 uur en 4 uur in de middag geen zon.
Doordat de zon iedere dag op een andere tijd op en onder gaat, is er geen goed antwoord op je vraag te geven.
Bij een laag huis, kan het zelfs achter in de tuin de hele dag de zon schijnen.
En dan wel in de zomer, in de winter is er natuurlijk aanzienlijk minder zon,maar dat is in de meeste tuinen ook zo, doordat de zon veel lager staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als s`morgens de zon opkomt dan zal hij even bij jou in de kamer schijnen en in de tuin .
En in de zomer zal ongeveer 0m 12.00 uur zal de eerste 3 meter van het huis al in de schaduw staan .
Omdat hij dan achter het huis staat .
En na verloop van tijd dan worden die 3 meter groter totdat je bijna geen zon meer in jou tuin hebt .