Kan een egel die nat geworden is zich op dit uur, met deze temperatuur wel weer droog/warm krijgen?

Onze hond werd helemaal dol, dus ik was gaan kijken in het donker. Zat er een egeltje aan zijn hok... De hond had ook z
in z'n razernij z'n drinkbak omgestoten, egeltje kletsnat. Heb de egel opgepakt en hem in de weide achter ons huis gezet... maar nu ineens valt het me in dat het toch best koud is :( Zeker met een nat lichaampje.

Ik weet dat het nu te laat is en dat ik 'm zeker nergens meer kan vinden, maar zoek wat geruststelling...

Toegevoegd na 39 minuten:
OK... nieuwe ontwikkeling, de egel zat opnieuw bij onze hond en heb 'm nu even in een oud cavia-hokje gestoken... help me aub, wat kan ik nu het beste doen?

Toegevoegd na 1 uur:
OK, updat 2. Meneer de mini-egel zit in m'n oude caviakooi in ons washok. Er zit in de kooi een slaaphokje (ook van de cavia, r.i.p.). Op de bodem van de kooi ligt een badhanddoek en daarboven allemaal krantensnippers. Hij is spontaan in het slaaphokje gekropen en hoop dat hij nu naar dromenland is. Heeft kattenvoer en pindakaas in een kommetje...en water.

Nu ga ik me wat verwarmen want heb het koud gekregen! :)

Toegevoegd na 12 uur:
Update 3; Het egeltje ligt te slapen en heeft volgens ik kan zien gegeten. Heb het dierenopvangcentrum van Opglabbeek gebeld maar daar kreeg ik geen goede raad behalve; "Als er iets mis mee is, binnenbrengen." Wat dus geen optie is, kan echt geen 2uur rijden met een kindje van 14 maanden.
Volgens sommigen ben ik in "overtreding" door een egel op te vangen, maar ik kon dit hummeltje echt niet aan z'n lot overlaten. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

beter had je de egel in je schuur laten overnachten, maar ja, gedane zaken nemen geen keer.
ik denk dat de egel beschutting heeft gezocht in een hoop bladeren oid, en zich in een krulletje heeft gerold.
ik denk zeker niet dat de egel kansloos is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik werk op een vogelopvang, en verzorg ook al jaren egels.
vooral de baby-egeltjes zijn zo schattig!
deze egel zal het wel redden.
ze geraken zo vaak in vijvers, ook als het koud is.
wel zal deze egel minder goed voorbereid de winterslaap ingaan straks, want het kost wel veel energie.
Rieneke1
12 jaar geleden
brokjes zijn prima, maar ook pindakaas vinden ze heerlijk.
graag gedaan :)
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi zo!!
de egel moet vorstvrij zitten, maar verwarm hem beslist niet, dan krijgen allerlei inwendige parasieten vrij spel.
scheur een aantal kranten in reepjes, zodat de egel een nest kan maken.
geef hem water, kattenvoer, en pindakaas.
egels zijn geweldige klimmers, zorg dat hij niet kan ontsnappen.
laat hem een paar dagen lekker opvetten bij jou, en zet hem weer uit op een zachte dag, rond het middaguur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://home.kpn.nl/egelsite/egelzorg/ehbo.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noem het beestje maar GV van Goeie Vangst!
Rieneke1
12 jaar geleden
ja super dat hij weer gevonden is! :) bluedc, je hebt een pb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de egel-EHBO
pluma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wou bijna dat ik een egel was! Ben alleen maar stekelig :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wou bijna dat ik een egel was! Ben alleen maar stekelig :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi en leuk einde aan dit verhaal!! Was erg leuk om te volgen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een schitterend verhaal om te lezen voor het slapen gaan. Goed om te weten dat er nog mensen zijn die voor deze lieve diertjes willen zorgen. Dit helpt mij zeker slapen straks, bedankt. En hou ons op de hoogte als het kan

Andere antwoorden (4)

Helaas, ik kan je geen geruststelling geven. Hoogstwaarschijnlijk overleeft het egeltje deze nacht niet. Alles onder de 12 graden is fataal, zeker als hij nat is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Egel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk hoort hij te slapen... Misschien als je met een ferme zaklamp gaat zoeken, hoor je hem misschien ritselen. Erg grote afstanden legt hij niet af. Kan je hem alsnog in het hooi stoppen of droogfohnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En? Zit hij nu in een warm plekje? Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://home.kpn.nl/egelsite/egelzorg/gevonden.htm
Rieneke1
12 jaar geleden
ik vind het geen goed idee de egel te verwarmen, zoals jouw link aangeeft.
zowel bij ehbo voor dieren als bij de opleiding tot dierenambulancerijder heb ik geleerd dat niet te doen.
Egels worden ook nat als t hard regent dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok maar persoonlijk denk ik niet dat een beestje wat gemaakt is om buiten te leven niet doodgaat van wat water en een graadje vorst. Maar hij zit nu toch in je oude caviahok?
Gooi een heleboel bladeren over het egeltje in het caviahok.
Dan blijft hij zeker warm. In de natuur zou hij hetzelfde doen, een berg bladeren opzoeken. Hij is inmiddels door eigen lichaamswarmte wel opgedroogd.
Ivana
12 jaar geleden
Per direct de dierenambulance bellen om het dier op te halen.

U bent in ernstige overtreding met de Flora- en faunawetgeving, een boete van 25.000 Euro hangt boven uw hoofd.

De enigste juiste handeling was geweest als u de dierenambulance had ingeschakeld, u houdt nu een beschermd dier in gevangenschap.

Toegevoegd na 32 seconden:
Oja kom maar weer op met de minnetjes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Aan de hand van de reactie van Rieneke:

Vraagsteller komt uit het mooie België, daar hebben ze wat andere wetgeving.

Aan de hand van de positieflijst en ander natuurbeschermingswetgeving mag men ook daar het dier niet in gevangenschap houden, betekend dus dat ze de egel zo snel mogelijk weer uit moet zetten of het natuuropvangcentrum in Opglabbeek moet bellen om het diertje op te laten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
theo, dit speelt bij onze zuiderburen.
Rieneke1
12 jaar geleden
het gaat om een jonkie van dit jaar, dus het opvangcentrum lijkt me een betere optie dan weer uitzetten.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich heb ik met beide geen probleem. In de eerste optie gaat de natuur gewoon zijn weg en zal de sterkste overleven, de tweede helpen we toch een lijdend dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb al vaker gehoord dat ze dergelijke dingen overlaten aan de burgers, ook begrijpelijk, ook zij krijgen geen geld van de regering om dergelijke activiteiten te ondernemen. Mijn opmerking omtrent de wetgeving is ook meer om jou te informeren wat er wettelijk gezien kan gebeuren. Over het al dan niet helpen van dieren in nood laat ik me niet uit.