hoe krijg ik zevenkruid uit mijn tuin? het is erg zaairijk...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je soms zevenblad? Dat heb ik ook en dat is héél hardnekkig. Mar zevenkruid ken ik niet. Fotootje?

Het beste antwoord

Zevenblad is het allerlastigste onkruid dat er is met het Heremoes.
De grond omspitten en de wortels er uit halen is niet zo'n best idee, door het wroeten in de grond, maak je de grond nog geschikter voor zevenblad en zullen de achtergebleven stukjes wortel, nog harder gaan groeien,
Komt nog bij dat de witte wortels van het zevenblad ook in de wortels van alle anderen platen in je tuin zit!
Als je andere planten tussen het zevenblad plant die veel hoger worden dan het zevenblad,heb je al minder last van het zevenblad.
Wil je het bestrijden, wacht in het voorjaar tot de zevenbladplanten flink gegroeit zijn, pak ze dan vlak boven de grond beet en trek ze er uit, de grond met rust laten, dus nooit uitspitten!
Hou dit uittrekken vol en je zal zien dat het op den duur steeds minder wordt.
Dit kan je nog steeds doen.
Dus er niet uittrekken als het net op komt , maar even wachten tot het groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

gewoon goed uittrekken met alle wortels; het is me gelukt dan kan jij het vast ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met de riek alles omspitten en de grond losschudden en als je een wortel ziet deze gelijk oppakken,en als je dit grondig doet dan wordt het al een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad bijzonder moeiljik, zeker als je een grote tuin hebt, of als het zevenblad al veel aan het woekeren is. Steeds maar weer weghalen is mogelijk, maar als er maar een klein stukje wortel blijft zitten, dan groet het zevenblad weer uit.

Er is een bestrijdingsmiddel (gif) in de handel dat je op de bladeren smeert en dat de plant doodt. Als je echter huisdieren hebt, of kleine kinderen, dan is dat niet echt aan te raden.

Als je het met de hand gaat doen, wacht dan tot de plant heeft gebloeid. De plant is dan enigszins verzwakt (alle energie is in de bloei gaan zitten) en daardoor makkelijker uit te roeien. Vooral nu kun je je slag slaan. In de herfst wordt het voor de plant moeiljik zich te herstellen.

Mocht je ermee blijven zitten, dan is het wellicht fijn om te weten dat zevenblad vol vitaminen en mineralen zit en ook wel wordt gebruikt als natuurlijke bestrijding van jicht en reuma. Heb je er toch nog iets aan.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Leuk om te weten: "Zevenblad werd ooit aangeplant door de Romeinen om hun soldaten van verse groenten langs de weg te voorzien. Natuurlijk gebruikten ze daarvoor een kruid dat in vrijwel alle omstandigheden weet te overleven en hardnekkig volhardt."

Degene die dit schreef in (ik denk) haar blog heeft het zevenblad weggekregen door het op te eten! Misschien een idee! Zie bron!

(En succes met je tuin!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak een schop en haal al het ontkruid eruit. Steek de schop diep in het zand, niet té diep. Zorg dat er geen wortels onderuitsteken. Het wortelstelsel van zevenkruid is niet erg lang.

Haal het eruit met je schop en gooi het weg; afvalbak, de tuin van de buren (xD) enzovoort..

Gooi daarna wat zand erbij in óf zorg dat het zand een beetje de gelijke hoogte heeft;

Wég zevenkruid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt een heidens karwei.. wij hebben het 2 jaar lang geprobeerd weg te krijgen maar hebben tenslotte ten einde raad de hele tuin leeg gehaald en omgespit..toen een bijna heel jaar gewacht en voorzichtig weer wat nieuwe planten gezet.. het lijkt weg maar we blijven op onze hoede voor dat arrogante zevenblad..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zevenblad bedoeld dan is het afhankelijk van hoe erg het al in je tuin verspreid is. I het een klein hoekje, dat hoekje uitgraven en alles, zowel zand als alle wortels en dergelijke weggooien (beslist niet ergens in de tuin hergebruiken!!!).

Zit het al door je hele tuin dan zit er niet veel anders op dan je hele tuin afgraven tot ca 1m diepte alle bestaande planten de wortels goed uitspoelen tot je zeker weet dat er geen worteltje van het zevenblad meer in zit. Nieuw zand storten en je vingers gekruist houden.

Vergeet niet voordat je dit doet te checken of je buren het ook hebben en de grond in elkaar overloopt onder een schutting door ofzo anders heb je het er in no-time weer in.

Bovenstaande is mij aangeraden door een hovenier, ik heb alleen nog niet de moeite gehad dit helse karwei ook daadwerkelijk uit te voeren en ben dus bijna dagelijks lustig aan het plukken....

Toegevoegd na 28 seconden:
De MOED gehad bedoelde ik dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit

toen wij ons huis kochten bleek er veel zevenblad in de tuin te zitten
een andere kruiper helpt wel
maar je kunt je er beter bij neerleggen
of zoals een vriend zei
Er is maar één remedie
Koop een ander huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je "Zevenblad" intypt in het zoekveld linksbovenin het scherm, vind je al een aantal vragen over precies dit onderwerp.

Ik had heel veel zevenblad in de tuin. Heb begin van het jaar alles eruitgehaald. Nu is er nog maar heel weinig. Elk blaadje dat het waagt boven de grond uit te komen, haal ik meteen weg.

Als het kan, graaf ik het uit, zodat ik zoveel mogelijk wortel meeneem. Op een paar plekjes lukt dat niet: dat is op plekken waar andere (mooie) planten staan die ik niet wil opofferen. En op plekken waar het tussen de tegels door komt.

Ik ben er nu vanaf, behalve op voornoemde moeilijke plekken, omdat ik daar de wortels niet kan uitgraven. Daar hoop ik het zevenblad te verzwakken door consequent alles weg te halen dat zichtbaar wordt.

Uiteindelijk moet het lukken.

Gelukkig doet de buurman hetzelfde, anders zou het hopeloos zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en volgend jaar zit gewoon je tuin weer helemaal vol
want het is zeer hardnekkig spul.
Wij zijn nu 5 jaar bezig op dezelfde manier als jij doet en echt na de winter komt er in elk hoekje en gaatje weer Zevenblad
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd. Tot nu toe heb ik goede hoop dat het volgend jaar in ieder geval minder zal zijn dan afgelopen jaar. Afgelopen jaar had ik een paar vierkante meter helemaal volstaan met zevenblad. De hoogste stengels waren ruim een meter hoog. Echt een oerwoud. Nu, een half jaartje later, is dat gereduceerd tot hier en daar een armetierig blaadje.
Zevenblad krijg je er niet uit. Het is het moeilijks te bestrijden onkruid. Een maal in de tuin altijd in je tuin.
Je kunt het wel proberen te bestrijden zoals voorgaande
tipgevers aangeven, maar helemaal zul je het er nooit uitkrijgen. Maar als je een doorzetter bent kun je het wel
enigzinds beperkt houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een moeilijk klusje maar met wat geduld kun je het er wel uit krijgen. Gewoon vol blijven houden en ieder blad wat weer omhoog komt er af plukken hierdoor put je de plant als het ware uit. het is niet zo dat dit met een maand bekeken is maar uit eindelijk zal het verdwijnen. mocht je een minder volhouder zijn kun je altijd het middel "Roundup "aanschaffen en hier af en toe mee spuiten. na een paar keer herhalen werkt dit ook. Alhoewel het zevenblad nog best een paar keer opnieuw terug zal komen. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt het over zaairijk. Nu denk ik niet dat je het zelf tot bloei laat komen, dus waarschijnlijk heb je buren die er niet genoeg aan doen om het kwijt te raken.

Zelf heb ik aan 1 kant van de tuin een heg, met daarachter een opslagplaats (van een ander). Van die kant blijft het zevenblad dus binnenkomen. Ik heb het stuk (toen ongeveer 6 vierkante meter) 3 jaar geleden schoongemaakt (uittrekken, niet spitten) en een jaar lang met dicht zwart plastic afgedekt. Daarna was ik het kwijt, maar onder de heg door komt steeds nieuw, en omdat ik mijn grond inmiddels weer beplant heb, spuit ik het onder de heg nu regelmatig weg met gif.

Wachten tot ie bloeit zou ik dus niet doen, lekkere recepten proberen zodat je met wat meer plezier iedere dag staat te plukken wel.

Volhouden en succes!