wanneer moet je een catalpa boom snoeien ,en tot hoever ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Een Catalpa kan je nu al prima snoeien.
Hij laat zich ook uitstekend snoeien, zelfs al zaag je er dikke takken van af, hij zal altijd weer uitlopen.
Soms is het een prima oplossing voor bomen ,die totaal scheef gegroeid zijn, door naar het licht groeien of door de wind, in een keer vrijwel alle takken er af te zagen, hierna zal de Catalpa weer binnen enkele jaren een mooie boom vormen.
Ga je dikke takken er af zagen, laat deze eerst iets te lang, als de tak er af is, dan het restant er af zagen, dan is de druk van de zware tak er af en zal de tak niet inscheuren/ afscheuren.

Toegevoegd na 58 minuten:
Even een tekening bij de webcam gehouden, probeer wel een bolvorm te houden, na het snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hem terugsnoeien tot takken van een polsdikte.
Hier in Dreischor waar ik woon, was een laantje met heel brede Catalpa's, en heel erg scheef gegroeid tussen andere hoge bomen in, daar hebben ze een paar jaar geleden, alle takken afgezaagd, er stonden alleen nog maar stammen met ee paar dikke stokken er op.
Reeds in de eerste zomer waren het al weer mooie bomen, met nieuwe takken van 1.5 m. lang.
Ze lopen na het drastisch snoeien wel laat uit in het voorjaar, omdat ze op de kale stammen, eerst bladknoppen moeten maken.
Maar dat is alleen maar in het eerste voorjaar.
Ze zijn volkomen winterhard in ons land, ook na het snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het even getekend, zoals ze het hier in Dreischor gedaan hadden.
Zie foto bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.