plant je een avocado-pit met de 'punt' omhoog of in de grond?

Ik heb 3 weken geleden de pit van een avocado in een pot geplant. De bruine schil heb ik er eerst vanaf gehaald omdat ik hoorde dat doordat deze vrij hard is, het anders langer zou duren voordat er iets uit zou groeien. Ik heb de pit met de punt naar boven in de grond gezet. Ook heb ik ergens gelezen dat de helft van de pit boven de grond moet blijven. Dit heb ik ook gedaan. Nu heb ik stiekem de pit uit de grond gehaald om te kijken of er wel iets gebeurde. De pit is aan de onderkant, de bolle kant dus, open gespleten. In deze spleet zie ik een klein lichtgroen dingetje. Is dit nou de wortel of de plant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

dit is de plant, die pit hoef je niet om te draaien, het plantje groeit naar hert licht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus laat ik de open spleet aan de onderkant in de grond zitten en dan groeit deze vanzelf naar boven?

Andere antwoorden (2)

Dat kleine lichtgroene dingetje is de eerste uitloper van de plant. Plant hem terug met het groene puntje naar boven.

Deze plant wil goed water, hou de aarde t.a.t. een beetje vochtig en veel warmte en veel indirect licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet altijd je proberen voor te stellen hoe het in de natuur zou gebeuren.
Na het wegrotten van de vrucht, liggen de zaden plat op de grond, met daar boven op de resten van het wegrottende vruchtvlees en bladeren enz.
Dus als je het zaad gewoon plat op de grond legt, hier wat potgrond overheen strooit en vochtig houdt, benader je het meeste van de natuurlijke situatie.
Nu ontstaan er twee 'dingetjes' een dingetje is het wortelbegin, dat groeit naar beneden de grond in en het andere 'dingetje' groeit naar boven en wordt een stengel met blaadjes.
Niet meer opgraven hu, anders breekt er straks iets heel teers af en gaat het plantje/ zaadje dood.